درس دوازدهم: تکه‌تکه‌اش کن

تکه‌تکه‌اش کن


ابتدا آنچه را که قرار است امروز با هم یاد بگیریم، مرور می کنیم


تصور کنید که به شما گفته شده که خانه‌ای را نوسازی کنید. این خانه دارای اتاق‌های زیادی است. هر اتاق بخشی از این خانه محسوب می‌شود و ما تمایل داریم که به جای فکر کردن به مجموعه‌ای از اتاق‌های مختلف، به یک واحد خانه فکر کنیم.

هر اتاق از دیگر اتاق‌ها جدا می‌باشد: اتاق خواب، اتاق پذیرایی، آشپزخانه، پارکینگ، حمام و سرویس بهداشتی و هر کدام از این اتاق‌ها دارای ویژگی متمایزی نسبت به سایر اتاق‌هاست و مجموع این اتاق‌ها یک خانه را تشکیل می‌دهند.

برای نوسازی خانه شما چه اقدامی انجام می‌دهید؟ طبیعتاً ما نمی‌خواهیم خانه را منفجر کنیم و یکی از نو بسازیم. این نگاه به نوسازی (منفجر کردن) تنها «یک واحد خانه» را به عنوان مسئله در نظر گرفته است ولی خانه از مجموعه‌ای از اتاق‌ها تشکیل شده است، راه دیگر برای نوسازی این است که تمرکز خود را از خانه به اتاق تغییر دهید. شما می‌توانید یک اتاق را تغییر بدهید جدای از سایر اتاق‌ها، این کار مؤثرتر و بهینه‌تر از منفجر کردن خانه می‌باشد. شما می‌توانید برای نوسازی خانه از نوسازی اتاق‌ها کمک بگیرید.

[restrict paid=true]

هر مسئله نیز مانند یک خانه است، برای مسئله مورد نظر باید لیستی از ویژگی‌های مختلف آن را تهیه کرده و بر روی یک ویژگی آن در لحظه کار کنید.


در شکل زیر چند مربع وجود دارد؟


پاسخی که اغلب افراد به این سؤال می‌دهند این است که ۱۶ مربع، بعضی‌ها نیز که مربع بزرگ را نیز محاسبه می‌کنند می‌گویند ۱۷ مربع. عده‌ای نیز ممکن است بیشتر ببینند، عده کمی نیز ۳۰ مربع را به صورت کامل می‌بینند.


در تصویر زیر چند مربع مشاهده می‌کنید؟


در این تصویر در واقع مربعی وجود ندارد اما به خاطر لبه‌های نیم‌دایره ما یک مربع را مشاهده می‌کنیم. در مسائل مختلف نیز ما اگر بتوانیم اجزای مختلف را از هم جدا کنیم، ایده‌ای از آن‌ها متولد خواهد شد و چیزهایی که در واقع وجود ندارند را مشاهده کنیم.

پس مسائل را از هم جدا کنید سپس به آن‌ها نگاه کنید.

روش کار بدین صورت است که:

  1. ابتدا مسئله مورد نظر خودتان را در دو کلمه خلاصه کنید. به عنوان مثال مسئله شما عبارت است از: «وجود مشکل در بخش خدمات مشتریان» این مسئله را به صورت دو کلمه «مشتری و خدمات» تقسیم می‌کنیم.
  2. این دو کلمه را به صورت جدا یادداشت کنید.
  3. برای هر کدام از این دو کلمه دو ویژگی را در دیاگرامی شبیه دیاگرام زیر ذکر کنید.

اصلاً نگران مربوط بودن یا نبودن کلماتی و ویژگی‌هایی که نوشته‌اید نباشد، هیچ دونفری ممکن است این تقسیم بندی را مانند هم ننوشته باشند.

  1. این مسیر را همین‌طور ادامه دهید و برای هر موضوع نوشته شده دو ویژگی دیگر بنویسد.

  1. از هر ویژگی که نوشته‌اید، ایده‌هایی که به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کنید.
  2. ویژگی‌های مختلف را به هم ربط دهید. ترکیبات جدید می‌تواند ایده‌ها و دیدگاه‌های جدیدی را القا کند.

به عنوان مثال شما تمرکز خود را بر روی ویژگی «ادب و احترام» می‌گذارید و سعی می‌کنید راه‌هایی را پیدا کنید که ادب و احترام بیشتری به مشتری در هنگام ارائه خدمات صورت گیرد. یک ایده ممکن است این باشد که هر کس در شرکت ۵ دقیقه در روز از سر خیرخواهی و حس نیت کارش را انجام دهد.

شما ممکن است «ارتباطات»، «از طریق تلفن» و «مشتریان ناراضی» را به هم ربط دهید و به این نتیجه برسید که می‌توان از طریق تماس تلفنی با مشتریان ناراضی، اطلاعاتی در مورد علت نارضایتی آن‌ها جمع‌آوری و یک گزارش با جزئیات برای بهبود پیشنهاد داده و بین افرادی که درگیر این مسئله هستند توزیع کرد.

به همین راحتی به دو ایده بسیار جالب رسیدیم. 😉 


تکنیک فهرست خصوصیات (Attribute Listing)

این روش توسط رابرت کرافورد مطرح شده است. در این تکنیک بجای اینکه موضوع به شکل کلی بررسی گردد آن را به اجزا کوچک و کوچک‌تر تقسیم کرده و هر جز به‌طور مستقل مورد بررسی قرار می‌گیرد. یکی از مزایای این روش این است که به وسیله آن مطمئن می‌شویم، تمام ابعاد و جوانب موضوع مورد توجه و سنجش قرار گرفته است.

در این روش فهرستی از صفات و ویژگی‌های مختلف مانند شکل، اندازه، رنگ، جنس، کاربرد و … تهیه می‌گردد. سپس بر روی هر خصوصیت تمرکز کرده و راه‌هایی را که بتوان آن خصوصیت را اصلاح کرد یا تغییر داد و یا آن را بهبود و ارتقا بخشید جستجو می‌گردد. لذا در فرایند این تمرکزها، جستجوها و تأمل‌ها، ایده‌های جدیدی به ذهن خطور می‌کند.


فرض کنید تولید کننده چراغ قوه هستید و از طرف رقبا و مشتریان تحت فشارید که کیفیت محصولاتتان را بالا ببرید. برای این منظور از تکنیک فهرست خصوصیات استفاده کرده و چراغ قوه را به قطعات و اجزا متشکله آن یعنی پوسته (بدنه چراغ قوه)، باطری، کلید، حباب تقسیم می‌کنیم. سپس همان‌طور که جدول زیر نشان می‌دهد مقابل هر یک از قطعات، ویژگی‌های موجود آن را قید نموده و سعی کنید نسبت به هر یک از خصوصیات به‌طور جداگانه‌ای فکر کنید تا آن را اصلاح و بهبود بخشید.

مثلاً در مورد باطری ممکن است به این ایده پی ببرید که می‌توان از باطری‌ها قابل شارژ استفاده کرد یا بجای کلیدهای دوحالته (خاموش و روشن) از کلیدهایی با سه حالت پرنور، خاموش و کم‌نور استفاده کرد. همین‌طور می‌توان ایده‌هایی در مورد سایر قطعات و خصوصیات چراغ به دست آورد. باید توجه داشت در صورتی که این نوع تقسیم‌بندی به نتیجه نرسید می‌توان از ابتدا چراغ قوه را به خصوصیت دیگری مثل وزن، مشتری، قیمت و … تقسیم‌بندی نمود و فرایند فوق را تکرار کرد.

                                                   فهرست خصوصیات چراغ قوه

اجزا خصوصیت فعلی ایده
پوسته یا جعبه پلاستیک فلز
کلید خاموش- روشن (دو حالته) پرنور- کم‌نور- خاموش (سه حالته)
باطری معمولی قابل شارژ
حباب از جنس Blass پلاستیکی

حال با استفاده از تکنیک‌های گفته شده (هر دو تکنیک) مسائل زیر را حل کرده و پاسخ هایتان را از طریق لینک زیر ارسال کنید.

  • شغل جدید
  • درآمد زیاد در شغل معلمی
  • زندگی شادتر
  • اعتماد به نفس در محیط کار


    [/restrict]