درس سوم: من خلاق نیستم!

 من خلاق نیستم! 


ابتدا مطالبی که امروز قرار است یاد بگیریم را با هم مرور می کنیم.


چندین سال پیش در یکی از برنا‌مه‌های تلویزیونی آمریکا فردی به شوخی اعلام کرد که در این کشور کمبود دستمال به وجود آمده است. سپس نمونه‌ای از چند نتیجه کمبود دستمال را با شوخی بیان کرد.

از فردای آن روز بیننده‌های تلویزیون ترجیح دادند که هر چه سریع‌تر بروند و دستمال بخرند انبار کنند تا با کمبود دستمال مواجه نشوند. این شوخی به منظور سرگرمی مردم اجرا شده بود و دستمال دچار هیچ کمبودی نبود؛ ولی در عرض چند روز کمبود واقعی رخ داد. چون مردم فکر می‌کردند که کمبود واقعیت دارد، آن‌ها رفتند و هر دستمالی را که دیدند خریدند و در نتیجه باعث کاهش طبیعی دستمال شدند!

داستان ملا را نیز حتماً شنیده‌اید.

یک روز ملانصرالدین، از سر بیکاری و برای خنده و سرکار گذاشتن مردم، به دروغ، در کوچه و محله شایعه کرد و جار زد و گفت که در فلان محل دارند آش مجانی می‌دهند. مردم هم برای گرفتن آش ظرف‌های خود را برداشتند و به سمت آن محله رفتند. وقتی ملا دید که مردم زیادی دیگ و قابلمه به‌ دست برای گرفتن آش بسوی محلی که او آدرس داده می‌روند، خودش هم دروغ خودش را باور کرد و قابلمه‌ای در دست گرفت و شروع کرد به دویدن تا زودتر از اهالی محل به دیگ آش برسد!

[restrict paid=true]

بعضی اوقات ما حرف‌های من درآوردی خودمان را باور می‌کنیم و به واسطه این حرف‌ها فرد چیزی را باور می‌کند که ممکن است درست یا نادرست باشد و طبق آن باورش هم عمل می‌کند تا صحت آن را با عملش ثابت کند. در کارها و حرف‌های من‌درآوردی فکر شخص می‌تواند عملش را تحت‌الشعاع خود درآورد. این حالت در تمامی بخش‌های زندگی اتفاق می‌افتد.

حال این سؤال را از شما می‌پرسم:

 آیا فکر می کنید خلاق هستید؟ 

چندین سال پیش رئیس یک شرکت نفتی نگران عدم خلاقیت مهندسان شرکتش بود. برای برطرف کردن چنین مشکلی گروهی از روان‌پزشکان دعوت شدند تا ببینند چه فرقی بین افراد خلاق و غیر خلاق وجود دارد. روان‌پزشکان امیدوار بودند که یافته‌هایشان کمکی به حال افراد خلاق کند.

روان‌پزشکان از مهندسان همه سؤال‌ها را در زمینه اینکه چه پیشینه تحصیلی داشته‌اند، کجا بزرگ شده‌اند و رنگ مطلوب آن‌ها چیست پرسیدند. بعد از سه ماه تحقیق دریافتند که فرق اصلی بین دو گروه خلاق و غیرخلاق در این است که:

 افراد خلاق فکر می‌کنند که خلاق هستند ولی افراد غیرخلاق چنین فکر نمی‌کنند. 

کسانی که فکر می‌کنند خلاق نیستند هرگز خود را در شرایطی که می‌توانند از خلاقیتشان استفاده کنند قرار نمی‌دهند. آن‌ها به خود این اجازه را نمی‌دهند که خود را وارد حیطه تجسم کنند، با دانش خود بازی کنند، ریسک کنند و یا به دنبال ششمین پاسخ درست باشند.

بعضی‌ها که با فکر «من خلاق نیستم» خود را محدود می‌کنند، فکر می‌کنند که خلاقیت فقط متعلق به داوینچی‌ها و انیشتین‌هاست. درست است که این افراد خلاق نخبه‌های روزگار هستند ولی با این همه، ایده‌هایشان را از آسمان نیاورده‌اند. برعکس، اکثر افکار مهم افراد خلاق زمانی به دست می‌آید که به ایده‌های معمولی خود توجه و با آن‌ها بازی می‌کنند و آن‌ها را تبدیل به ایده‌های بزرگ می‌کنند.

ایده‌های معمولی از افکار کوچکی ناشی می‌شوند که خالق آن به آن‌ها توجه کرده و به تدریج آن‌ها را تبدیل به افکار بزرگ کرده است.

بنابراین یکی از فرق‌های عمده بین افراد خلاق و غیرخلاق این است که افراد خلاق به خود اجازه می‌دهند و به افکار کوچک‌شان توجه می‌کنند؛ حتی اگر ندانند که افکار آن‌ها به کجا ختم می‌شود ولی می‌دانند که فکرهای کوچک به فکرهای بزرگ منتهی می‌شود.

اگر فکر می‌کنید که خلاق هستید این دوره به شما کمک زیادی می کند تا مهارت‌های خود را بیشتر و اصولی‌تر تقویت کنید و اما اگر فکر! می‌کنید که خلاق نیستید این دوره باعث می شود تا نگاه شما به خلاقیت تغییر کند و ببینید چقدر خلاق بودن لذت بخش است. پس با جدیت این دوره را دنبال کنید.

حیطه تفکر و عمل وسیع است. به هرچه فکر کنید به واقعیت تبدیل می‌شود. اگر می‌خواهید بیشتر خلاق باشید، قدر ایده‌هایتان را بدانید و در ساختن آن‌ها کوشا باشید.

سعی کنید عبارت زیر را بخوانید.

به احتمال بسیار زیاد شما نیز این کلمه را به صورت THE CAT دیده‌اید.

با دقت بیشتری به این عبارت نگاه کنید. شما حرفی که به صورت کامل نیامده را ابتدا H و سپس A در نظر گرفتید بدون اینکه در این مورد فکر کرده باشید و احتمالات مختلف برای این عبارت را حدس زده باشید. شما این کلمه را به صورت THE CAT در نظر گرفتید چون انتظار داشتید این کلمه را مشاهده کنید. شما انتظار داشتید THE را ببینید نه TAE و همچنین انتظار داشتید CAT را ببینید نه CHT.

این انتظار به قدری زیاد بوده که باعث شده مغز شما چیزی که انتظار داشته‌اید را ببیند.

به همین صورت وقتی که شما انتظار داشته باشید خلاق باشید و خلاقانه کار کنید، این انتظار سبب می‌شود که مغز شما خلاقانه عمل کند.

زمانی که شما افسرده هستید، فکر کردن شما کاملاً با زمانی که خوشحال هستید متفاوت است. زمانی که شما احساس موفقیت و ثروت می‌کنید تفکرتان کاملاً متفاوت است با زمانی که احساس فقر و شکست دارید. به طور مشابه زمانی که شما احساس خلاقیت و خلاق بودن می‌کنید، ایده‌های شما کاملاً با زمانی که این احساس را ندارید متفاوت است.

تصاویر زیر را نگاه کنید:

آیا در این تصاویر چیزی را می‌بینید که انتظار دیدنش را نداشته باشید؟

اگر پاسخ شما منفی است پس دوباره با دقت به تصاویر نگاه کنید.

توجه به دنیای اطرافتان به شما کمک می‌کند تا ظرفیت‌های فوق‌العاده خودتان را با توجه به نکات پیش‌پاافتاده توسعه دهید. توجه به چیزی که شما می‌بینید این توانایی ویژه را به شما می‌دهد که چیزی که دیگران درک می‌کنند را می‌بینید ولی چیزهای غیرمنتظره‌ای را متوجه خواهید شد.


حال به سراغ این سوال می رویم که

خلاقیت چه نیست؟

بسیاری از ما تصویری که با شنیدن خلاقیت به ذهنمان می‌آید یک اثر هنری است که با زیبایی هرچه تمام‌تر طراحی شده است.

این تصویر نادرستی است که از خلاقیت در ذهن ما شکل گرفته است. خلاقیت در تمام عرصه‌های زندگی وارد می‌شود و محدود به نقاشی و ساخت یک محصول نیست. شما برای خرید یک هدیه برای همسرتان نیز احتیاج به خلاقیت دارید، برای برقراری ارتباط با یک دوست، برای ایجاد یک کسب و کار، برای فروش بیشتر، برای یادگیری بهتر و … احتیاج به خلاقیت دارید؛ بنابراین اولین چیزی را که باید از ذهن‌تان پاک کنید این است که خلاقیت محدود به رشته یا شغل خاصی نمی‌شود.

خلاقیت منحصر به هنرمندان، نوابغ، دانشمندان یا افراد مشهور نیست و چیزی که کاملاً مشخص است این است که تنها افرادی مثل ادیسون، داوینچی، ونگوگ و … افرادی خلاق نبوده‌اند. تجزیه و تحلیلی که تاکنون از تمام آزمایش‌های روانی به عمل آمده است، به این نتیجه اشاره دارد که “استعداد خلاقیت” به طور نرمال بین همه تقسیم شده است و این به زبان ساده یعنی: ما همه با درجات مختلف دارای این استعداد هستیم. این تحقیقات همچنین نشان می‌دهند که درجه مؤثر بودن خلاقیت ما با بازده انرژی فکری‌ ما، یعنی تلاش و پشتکارمان، ارتباط بیشتری دارد تا استعداد درونی‌مان.

مسئله مهم این است که هرکسی با توانایی ویژه خود می‌تواند خلاق باشد؛ اما اینکه چرا برخی افراد در برخورد با مسائل درمانده می‌شوند، مربوط به عدم یادگیری آن‌ها در زمینه خلاقیت و مهارت‌های حل مسئله است. کسانی که به نیروی شگرف ذهنی خود پی‌برده‌اند و با خودآموزی، استعدادهای خلاق خود را پرورش داده‌‌اند، شواهدی را ارائه کرده‌اند که می‌توان اطمینان داشت که اگر تفکر خلاق پرورش داده شود، آن‌گاه مشکلات دقیق‌تر تحلیل شده و برای این مشکلات راه‌حل‌های اثربخش‌تر نیز یافت خواهد شد.


 مسابقه داریم 

یک مسابقه قرار است برگزار کنیم و برنده آن به زودی اعلام خواهد شد. در این مسابقه شما با خلاقانه‌ترین کاری که بلد هستید، جمله زیر را می‌نویسید یا می‌گویید و فیلم آن را برای ما می‌فرستید.

 من ……………………… با افتخار اعلام می‌کنم که یک انسان بسیار خلاق هستم. 

به جای نقطه چین نام خودتان را اعلام کنید. به متفاوت‌ترین و بهترین کاری که انجام شود، به انتخاب تیم متاخلاق جایزه‌ای تقدیم می‌شود. برای این کار می‌توانید دوستان و آشنایانتان را نیز دعوت کنید. هر کسی که خلاقیت بیشتری داشته باشد جایزه می‌گیرد.

این کار را می‌توانید با درست کردن عکسی با فوتوشاپ، با نقاشی، با خوشنویسی و یا هر کار دیگری انجام دهید. هیچ محدودیتی برای این کار وجود ندارد و شما هستید و خلاقیت‌تان که تفاوت شما را رقم می‌زند.


برای ارسال کارهای خود نام و مشخصات کاملتان را نیز همراه با کاری که انجام داده اید، ارسال کنید.

راه های ارسال تصاویر و یا فیلم های شما از طریق ایمیل یا آی دی تلگرام زیر می باشد.

 ایمیل: site@metakhalagh.com

آی دی تلگرام: @creativity_Metakhalagh

[/restrict]