معجزه اعتماد به نفس در مصاحبه

اعتماد به نفس در مصاحبه

حتی اگر واژه مصاحبه شما را مضطرب می‌کند، این مقاله چند راهکار برای شما ارائه می‌دهد. خودتان را در حال پاسخ‌گویی به سؤال «چرا ما باید شما را استخدام کنید؟» مجسم کنید که با اعتماد به نفس می‌گویید: «زیرا به نفعتان نیست که مرا استخدام نکنید»

کسب اعتماد به نفس برای مصاحبه ، با برنامه‌ریزی، آمادگی و تمرین به دست می‌آید. سعی کنید راهکارهای زیر را برای کسب اعتماد به نفس در مصاحبه رعایت کنید.

 برای اثر خوب گذاشتن آماده شوید. 

آمادگی، کلید خوب عمل کردن در مصاحبه است. وقتی‌که فردی از پشت میز از شما می‌پرسد که چه چیزی را می‌توانید برای شرکتش به ارمغان بیاورید، نگاه کردن به‌سان خرگوشی مبهوت به نور چراغ‌های اتومبیل، کمکی به شما در اثرگذاری خوب یا پیشرفت نخواهد کرد. شاید باید با راحتی و اطمینان، پاسخ‌هایی آماده برای سؤالات احتمالی، قابل پیش‌بینی و حیاتی داشته باشید. درست مثل دیگر موقعیت‌های زندگی، اگر بدانید که چه انتظاری داشته باشید و چگونه به‌طور مؤثری واکنش نشان داده و پاسخ دهید بسیار بیشتر احساس اطمینان خواهید کرد و به خودی خود تأثیر خواهید گذاشت. به خاطر داشته باشید که باید تأثیری بگذارید، بهتر از بقیه به نظر برسید و چیز منحصر به فردی ارائه کنید در غیر این صورت متقاضی دیگری به جای شما استخدام خواهد شد. از اینکه به مرحله مصاحبه رسیده‌اید به خودتان تبریک بگویید و برای آماده شدن قدم بردارید.

 پاسخ‌هایتان را آماده کنید. 

به سؤالاتی که قطعاً از شما پرسیده خواهد شد فکر کنید. برای هر پرسش احتمالی تا چهار پاسخ مثبت آماده کنید. نقشه ذهنی‌تان برای به خاطر سپردن آن‌ها، شما را یاری خواهد کرد. برای مثال اگر از شما پرسیده شود که رئیستان چگونه شما را توصیف خواهد کرد، احتمالاً می‌گویید، مثبت، مبتکر، سخت‌کوش، کارآمد، حلال مشکل و آرام در بحران. نقطه‌ضعف‌ها را در این مرحله به حساب نیاورید. منتظر بمانید تا درباره‌ی آن‌ها از شما سؤال شود. اطمینان حاصل کنید که سؤال‌های آماده‌ای دارید. به طور کامل درباره شرکت تحقیق کنید، سؤال‌های مربوطی بپرسید که بتوانید دانش و اطلاعاتتان را نشان دهید.

 شفاف و صادق باشید. 

پاسخ‌هایتان را با مثال‌هایی مختصر توضیح دهید که مختصری از مهارت‌هایتان را نشان دهد. اگر وصفتان از حل مسئله یا راه‌حل آرام کردن بحران خیلی پراکنده باشد تأثیرتان را از دست خواهید داد. مشکل، راه‌حلتان و پیامدهای مفید را به طور خلاصه و بدون انحراف از موضوع توضیح دهید. اگر خواسته شد که سوابق شغلی‌تان را به‌تفصیل برای کسی بیان کنید، نکته‌های برجسته را برگزینید. جزئیات کسل‌کننده را رها کنید ولی طرح کلی ترک کردن‌های ناگهانی کار را تا آنجا که می‌توانید به نحوی سازنده و صادقانه توضیح دهید. زمانی که سؤال می‌شود که چرا تصمیم به تعویض شغل دارید با لحن منفی درباره کارفرمای کنونی‌تان حرف نزنید. روی اهدافتان و تمایلتان برای مسئولیت بیشتر، چالش‌ها یا بازارهای جدید تمرکز کنید. آماده پاسخگویی به پرسش‌ها درباره مواردی که به عنوان نقاط ضعف خود می‌بینید، باشید. با مشاهده برنامه‌های تلویزیونی درباره خودآگاهی، مواردی را که کمتر خوب هستید بشناسید. سعی کنید که در صورت امکان از ضعف‌هایتان، توانایی درست کنید. توضیح دهید که چگونه با جنبه‌های ضعفتان مواجه می‌شوید و آن‌ها را رفع می‌کنید.

 بهترین وضعیتتان را بازی کنید. 

قبل از اینکه وارد اتاق شوید، سعی کنید آرام باشید. می‌توانید هم‌زمان آرام، مثبت و فعال باشید؛ این به معنی بی‌خیالی نیست، بلکه به معنی آرام و مطمئن بودن است. سعی کنید زبان بدن و طرز تفکرتان یک پیام را منتقل کنند. «شما در جستجوی یک را‌ه‌حل هستید و من آن راه‌حل هستم. شما من را می‌خواهید و من می‌خواهم برای شما کار کنم.» در تمام طول مصاحبه این حالت را حفظ کنید. بعد از مصاحبه می‌توانید ایمیلی برای مصاحبه کننده بفرستید و از وقتشان تشکر کنید و بر علاقه‌تان بر شغل مورد نظر تأکید کنید. اگر مورد قبول واقع نشدید، به عنوان یک تجربه یادگیری نگاه کنید. برای نحوه اجرایتان، از دیگران تقاضای بازخورد و درخواست انتقاد سازنده کنید تا در آینده به شما کمک کند. مثبت باقی بمانید و به تقاضا دادن برای شغل‌هایی که برایتان جذابیت دارد ادامه دهید.

 اشتیاقتان را نشان دهید. 

در یک مصاحبه، گرچه آراسته بودن مهم است ولی مشتاق به نظر آمدن دقیقاً واجب است. این یک موقعیت طبیعی نیست و شاید ضرورت داشته باشد که به خود یادآوری کنید که زبان بدن مناسبی را نشان دهید. حرکات سر و دست و لبخند کنترل‌شده را به کار بگیرید. چند دقیقه اول صرف برقراری رابطه می‌شود، بنابراین به اطلاعاتی که مصاحبه‌کننده درباره کار و شرکت می‌دهد فعالانه توجه کنید.

شما چه تجربه هایی در مورد مصاحبه های استخدامی دارید؟ می توانید تجربه مصاحبه های کاری خود را با ما در میان بگذارید. منتظر نظرات شما هستیم.

مطالعه بیشتر