افسانه «کاری را بکن که به آن علاقه داری»

افسانه کاری را بکن که به آن علاقه داری

مردم از اینکه می‌گویند «کاری را بکن که علاقه داری» برداشت‌های مختلفی می‌کنند که بعضی از آن‌ها درست نیستند.

اِستِسی میو در مقاله‌ای باورهای اشتباهی که مردم با شنیدن جمله «کاری را بکن که به آن علاقه داری» در ذهنشان ایجاد می شود را مورد بررسی قرار داده است. 

زندگی کوتاه‌تر از آن است که وقتتان را صرف کاری کنید که شما را راضی نمی‌کند. به خصوص اگر سال‌های سال ۲۰ تا ۶۰ ساعت در هفته کار کنید و از کارتان هیچ لذتی نبرید. وقتی کاری انجام می‌دهید که به آن علاقه دارید زندگی خیلی آسان‌تر پیش می‌رود.

 باور اشتباه اول: شما نمی‌توانید کاری کنید که به آن علاقه دارید و در عین حال درآمد خوبی هم داشته باشید. 

اگر این درست باشد پس چطور این همه انسان موفق توانسته‌اند با انجام کاری که دوستش دارند به موفقیت برسند. در هر شغل و حرفه‌ای افرادی هستند که زندگی بخور و نمیری دارند، وضعیت عده‌ای از آن‌ها بد نیست و کسانی هم هستند که در همان شغل، فوق‌العاده موفق و سعادتمندند. شما باید تصمیم بگیرید که می‌‌خواهید جزو کدام دسته باشید و بهترین روش برای اینکه بدانید چطور می‌توانید جزو بهترین‌ها باشید این است که از افرادی که جزو بهترین‌ها هستند این کار را یاد بگیرید.

چند لحظه به این فکر کنید که چه کسانی را می‌شناسید که کار مورد علاقه‌شان را انجام می‌دهند و خیلی هم موفق بوده‌اند حالا چطور می‌توانید از آن‌ها چیزی یاد بگیرید؟ شاید آن‌ها کلاس‌هایی برگزار می‌کنند، کتابی در این مورد نوشته‌اند یا شاید بتوانید با مصاحبه کردن با آن‌ها به رمز موفقیتشان پی ببرید. شاید هم بتوانید آن‌ها را به عنوان مربی خود انتخاب کنید. راه‌های زیادی وجود دارد. بهترین راه‌ را برای خودتان انتخاب و کارتان را شروع کنید.

 باور اشتباه دوم: اگر بخواهید کاری کنید که به آن علاقه دارید باید مثل مادر ترزا زندگی کنید و پرهیزکار شوید چون درآمدتان در حدی نخواهد بود که بتوانید مثل آدم‌های معمولی زندگی کنید. 

انجام دادن کاری که به آن علاقه‌ دارید یعنی کاری که برای انجام آن ذوق و شوق دارید. برای عده‌ای از مردم کار مورد علاقه کارهای خدماتی است. برای عده‌ای این کار استفاده از استعدادهایشان است و کار مورد علاقه بعضی دیگر هم ماجراجویی است. علاقه آدم‌ها باهم متفاوت است و چیز یکسانی نیست که بشود آن را به همه توصیه کرد. مهم این است که شما با انجام دادن آن کار خوشحال شوید.

اِستیسی الیسون اولین زن آمریکایی که به قله اورست صعود کرد کار مورد علاقه‌اش را انجام داد. او مجبور نبود برای انجام این کار مثل راهبه‌های پرهیزکار زندگی کند، بلکه از کارش لذت می‌برد. او می‌گوید «وقتی به قله‌ای صعود می‌کنم روح من پرواز می‌کند. وقتی که به یک جا صعود می‌کنم چه یک صخره باشد و چه یک کوه به هیچ جای دیگری تعلق ندارم. در این حالت دقیقاً همان جایی هستم که باید باشم. در این جور جاها حتی اگر در موقعیت فوق‌العاده خطرناکی قرار بگیرم احساس می‌کنم که بیشتر از هر زمان دیگری به زمین نزدیک هستم و آرامش بیشتری دارم.»

 باور اشتباه سوم: اگر به دنبال علاقه‌هایتان بروید می‌توانید پول پارو کنید. 

همان‌طور که در باور اشتباه اول گفته شد می‌توانید با انجام دادن کاری که به آن علاقه‌ دارید پول درآورید ولی به همین سادگی نیست. شما باید استعدادهای طبیعی‌تان را بشناسید، آن‌ها را با علاقه‌هایتان ترکیب کنید و طوری آن‌ها را به کار بگیرید که با شخصیت شما همخوانی داشته باشد. علاوه بر این باید از الهاماتی که به شما می‌شود کمک بگیرید، از راهکارهایی استفاده کنید که در راستای رؤیاهایتان باشد و خودتان را به دیگران نشان بدهید تا آن‌ها بدانند که شما چند مرده حلاجید.

اِستیسی آلیسون در نتیجه فتح قله اورست توانست خودش را به دیگران نشان دهد. به او پیشنهاد شد که کتابی در مورد خودش بنویسد و از او برای سخنرانی دعوت می‌شد. به مرور زمان مهارت‌هایش را در نویسندگی و سخنرانی تقویت کرد و از همین طریق توانست با انجام دادن کار مورد علاقه‌اش یعنی کوهنوردی مخارج زندگی‌اش را تأمین کند.

 باور اشتباه چهارم: اگر به دنبال علاقه‌تان بروید، همه چیز را راحت به دست می‌آورید و کارهایتان خودبه‌خود و به راحتی پیش می‌روند. 

البته این هم تا حدودی واقعیت دارد ولی باز هم به این سادگی نیست. اگر کاری را انجام می‌دهید که دوست دارید مطمئن هستید که موفق می‌شوید، نگران نیستید که آیا روشی که در پیش گرفته‌اید درست از آب در می‌آید یا خیر و هنگامی که همه چیز طبق برنامه یا زمان‌بندی شما پیش نمی‌رود مضطرب و ناراحت نمی‌شوید در این صورت کارهایتان به راحتی پیش می‌روند. باید یاد بگیرید که چطور روی آنچه که می‌خواهید تمرکز کنید نه آنچه که نمی‌خواهید و فشار روحی‌تان را به شکلی کنترل کنید که در همه حال احساس آرامش داشته باشید. وقتی این کار را بکنید کارهایتان راحت‌تر و با تلاش کمتری انجام می‌شوند. برای یاد گرفتن همه این‌ها باید یک راه طولانی را طی کنید زیرا این مهارت‌ها یک شبه به دست نمی‌آیند.

کار مورد علاقه

 این نکته را از متاخلاق همیشه به یاد داشته باشید که به دنبال علاقه‌هایتان بروید زیرا این طور زندگی کردن ارزشش را دارد که به خاطرش این همه زحمت بکشید. 

این مقاله برگرفته از کتاب «راه‌های نو از استادان بزرگ برای زندگی بهتر» می باشد.

سایر مقالات تحول و کارآفرینی به سبک متاخلاق را از طریق لینک زیر مطالعه کنید.

 

مطالعه بیشتر