قانون اول خلاقیت

قانون اول خلاقیت

در مرحله قبل قدم اول خلاقیت را با هم برداشتیم و به سوالاتی که پرسیده بودیم، پاسخ دادیم، در این مرحله قانون اول خلاقیت را با هم مرور می‌کنیم.

پس اگر مقاله قدم اول خلاقیت را مطالعه نکرده‌اید، ابتدا از طریق لینک‌ زیر آن‌ را مطالعه کرده، سپس قانون اول را دنبال کنید.

همه ما دوران مدرسه و دبستان و راهنمایی و دبیرستان را پشت سر گذاشته ایم یا در حال گذراندن آن هستیم، در دوران تحصیل، تکلیفی که معلم برای منزل به ما می‌داد این بود که مسئله‌های  ۲، ۵ ، ۷ از فصل ۴ را برای هفته آینده حل کنید. ما  وقتی می‌خواستیم تکالیفمان را انجام دهیم، نگاه می‌کردیم به شماره تمرین‌های گفته شده و تنها همان مسائلی که گفته شده بود را حل می‌کردیم و تقریباً همه ما بقیه مسائل را حتی نگاه هم نمی‌کردیم.  آیا شما مسائل ۱، ۳ ، ۴ و ۶ را هم حل می کردید؟

 جواب همه تقریبا یکسان است. « نه!!! » 

واقعاً چرا؟ آیا فکر می کردیم اگر آن‌ها را حل کنیم، مغزمان آسیب دائمی می بیند؟ یا اینکه آن مسائل ما را از رسیدن به دریای علم باز می‌داشتند؟ یا اینکه آن سوالات تنها نمایشی بوده و قصد گول زدن ما را داشتند؟

جوابی که مطرح می‌شود این است که:

 چرا باید آن ها را حل می کردم؟ معلم فقط همان سوالات را خواسته بود و ما هم فقط همان ها را جواب میدادیم. 

آیا هیچکدام از شما به کلاس ژیمناستیک می رود؟ چرا؟ برای ورزیده ساختن عضلات؟ برای ورزیده شدن آن ها چه کار می کنید؟ آیا پَر بالا و پایین می کنید؟ یا وزنه های سنگین بلند می کنید؟ چرا وزنه سنگین؟ به این علت که شما برای قوی کردن عضلات به نیرو و فشاری بیشتر از حد معمول نیاز دارید! فشار باعث رشد عضلات می شود ولی بلند کردن پَر،  آن ها را هرگز سفت و ورزیده نمی کند.

مغز ما هم عضله تفکر ماست، مغز نیز نیاز به پرورش دارد. آیا مایلید آن را غیر منعطف و تنبل بار نیاورید؟ آیا پَر را به وزنه های واقعی ترجیح می دهید؟ طبیعتاً جواب خیلی‌ها بله است. هیچ اشکالی هم ندارد چون مغز ما تنبل شده و دوست ندارد دیگر به خودش فشار آورد. این قابل درک است ولی درست نیست. ما در مدرسه عضله اصلی‌مان را ورزیده نساختیم، عضله‌ای که همه عضلات دیگرمان را و تمام فعالیت‌ها و نهایتاً تمام زندگی‌مان را کنترل می‌کند، این عضله همان مغز است، عضله موفقیت.

شما نمی توانید از هیچ عضله دیگری بدون وجود مغز استفاده کنید. بنابراین حال زمان آن رسیده که دوباره انتخاب کنید و تصمیم بگیرید.

 من قصد تمرین و ورزش دادن ذهنم را ندارم،  چون می خواهم تنبل و خسته باقی بمانم.

 من می خواهم ذهنم را پرورش دهم  چون از طریق آن موفق می شوم.

اگر گزینه اول را انتخاب کردید خداحافظی گرم ما را پذیرا باشید ولی اگر گزینه دوم را انتخاب کردید می توانیم راز و رمزهای خلاق بودن را با هم بررسی کنیم.


خلاقیت


قانون اول خلاقیت این است:

توقف ممنوع توقف ممنوع

بله هرگز متوقف نشو، هرگز تسلیم نشو،  استقامت داشته باش.

حال به سوال ۳ که پرسیدیم برمی‌گردیم، شما چند جمله نوشته بودید؟ اگر هنوز هیچ جمله‌ای ننوشته‌اید، پس هنوز تنبلی را کنار نگذاشته‌اید، سعی کنید حتی یک قدم، برای تحول در خود بردارید.

سوال ما این بود که ۵ جمله بنویسید، اگر شما وقتی به ۵ جمله رسیدید و متوقف شدید پس قانون اول خلاقیت را رعایت نکرده‌اید. پس اگر از شما خواسته شود ۵ جمله بنویسید دفعه بعد چند جمله می نویسید؟ ۵؟۶؟۷؟ یا هر چند تا که بتوانم؟

البته تعداد جملات تنها یک طرف قضیه است جنبه کمی، جنبه دیگر آن جنبه کیفی جملات است. جملات تا چه حد خوب هستند؟ آیا با مزه اند؟ ایا تحسین برانگیزند؟ یا بدیع اند؟

 پس قانون اول خلاقیت را همیشه به خاطر داشته باشید، هیچوقت خودمان را محدود نکنیم، در مسیری که هستیم توقف ممنوع! 

مطالعه بیشتر