من قانع شدم! امّا چطور یک اَبَرشغل بسازم!؟

من قانع شدم! امّا چطور یک اَبرشغل بسازم!؟

 خلق شغل

 

در پاسخ باید گفت: ده‌ها میلیون اَبرشغل قابل ابداع است، چرا که هر شغلی را می‌توان به یک اَبرشغل تبدیل کرد.

 

اما چطور؟ فرایند آن بسیار ساده، و شامل دو گام است:

گام اول: شغل فعلی را تا جایی که می‌توانید “خودکار” کنید. با استفاده از کاغذ، اصلاح رویه‌ها یا هر ابتکار دیگری که می توانید به خرج دهید، بخشی از شغل را به رایانه بسپارید. تنها در این صورت می‌توانید از شر انجام دادن این همه کار خلاص شوید! در واقع، دارید به یک روبات می‌گویید که بیاید و شغل شما را تصاحب کند!

گام دوم: جنبه‌های اَبَرانسانی شغل خود را توسعه دهید. فهرست پنج مهارت اصلی و سه مهارت کمکی را مرور کنید. ببینید در کدام جنبه از شغل خود می‌توانید خلاقیت بیشتری به کار بگیرید، یا کشف کنید که چرا بعضی چیزها درست عمل نمی‌کنند، یا تأثیرگذاریتان را از طریق ارتباطات مؤثرتر بهبود بخشید. تصور کنید که مسئولیت‌پذیرتر شده‌اید، یا کیفیت مسئولیت‌هایتان را با دادن قول‌های شرافتمندانه‌تر بالاتر برده‌اید.

همه ما نمی‌توانیم و قرار هم نیست که پژوهشگر نانو بشویم! جهانی که ما می‌خواهیم و می‌سازیم، برای همه خلق و خوها و سلیقه‌ها جایی دارد: کسانی که دوست دارند بیش از آنکه از مغزشان کار بکشند، با دست‌هایشان کار کنند یا آن‌هایی که از کار کردن با آدم‌های جدید، بیش‌‌تر از سروکله زدن با ایده‌های جدید لذت می‌برند. اَبَرشغل‌های آینده، همه این تفاوت‌ها را در بر می‌گیرد. تمام مهارت‌های اَبَرانسانی، حتی آن‌هایی که با اشیا سرو کار دارند، از خطر ماشینی شدن در امانند؛ به شرطی که با خودآگاهی دنبال شوند!

حتی اگر شغلی کاملاً ماشینی شود، متصدی آن در صورتی که بخواهد می‌تواند با استفاده از دو گام زیر، آن را از نو احیا کند ولی این بار به صورت یک اَبرشغل! این وضعیت برای بسیاری از کسانی که در مشاغل اداری و مالی و پشتیبانی کار می‌کنند، پیش می‌آید که اگر هوشمندانه عمل نکنند، ممکن است شغل خود را کاملاً از دست بدهند.

دو گام کلیدی
در گام اول، متصدی شغل باید هماهنگ با جریان خودکارسازی پیش برود و راه‌هایی بیابد که با آن بتوان کار را با زمان و تلاش کمتری انجام داد. او از این طریق به مدیریت سازمان در خودکارسازی شغلی و بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته کمک می‌کند. سپس در گام دوم متصدی، در صورتی که هنوز شغلش را از دست نداده باشد! باید از وقت‌های خالی خود برای تقویت مهارت‌های اَبرانسانی‌اش استفاده کند. او باید صمیمیت و سودمندی‌اش را برای مشتریان شرکت تقویت کند و از مدیرش بخواهد که وظیفه‌ها و مسئولیت‌های بیشتری را به او بسپارد. از قدرت اکتشاف و خلاقیتش برای حل مسائل مشکل‌زا در کسب‌و‌کار یاری بگیرد و تلاش کند تا راه حل‌های تازه‌ای ارائه دهد.

همه مشاغل فعلی ـ از صندوقدار گرفته تا مدیرعامل و از حسابدار گرفته تا جانورشناس ـ می‌توانند روی نردبان اَبرشغل بالاتر بروند. نوآوری‌ها بیشتر سراغ کسانی می‌روند که اشتیاق بیشتری به دگرگونی دارند!

 یک پیشنهاد عالی! برای کسانی که می‌خواهند یک ابرشغل شایسته و ثروت‌آفرین داشته باشند. 

اول: تصمیم بگیرید کدام یک از مهارت‌های ابرانسانی بیشتر با شما تناسب دارند. کارآموزی و خلق شغلتان را حول همین محور برنامه‌ریزی کنید، نه روی یک تخصص سنتی مثل مهندسی شیمی یا ادبیات انگلیسی. دانش تخصصی، اگرچه هنوز مهم است، اما در مقابل مهارت‌های اَبرانسانی که غیر قابل ماشینی شدن هستند، کم می‌آورد!

دوم: تعیین کنید بر چه حوزه‌ای می‌خواهید تمرکز کنید. تصمیم بگیرید می‌خواهید با کدام حوزه مشکل خیز و پر از مسائل حیاتی گلاویز شوید: انرژی، دستکاری مواد، یا احیای انسان. باید حوزه‌ای را بیابید که هم با علائق شما سازگار باشد و هم گره‌ای از مشکلات انسان‌ها باز کند. آنچه اهمیت دارد این است که شما تمام تلاش خود را بکنید تا استعدادهای خود را در مسیر درست به کار بیاندازید.

سوم: دستمزد مناسب را در نظر بگیرید. اگر پول و درآمد برای شما خیلی مهم است، احتمالاً مجبور خواهید شد بیشتر جست و جو و مذاکره کنید، اما پول نباید شما را از مأموریت اصلیتان ـ مشارکت در حل مشکلات بشریت ـ منحرف کند.! تقریباً همه شغل‌ها، حتی پیش‌پا افتاده‌ترین آن‌ها، می‌توانند بسیار ارزشمند شوند. اگر می‌توانید، همزمان بر دو یا سه شغل متمرکز شوید.

چهارم: با داشتن چند شغل، انعطاف‌پذیرتر شوید. دوباره یادآوری می‌کنیم: خودتان را از هر فعالیتی که می‌تواند ماشینی شود خلاص کنید. سپس، روی تقویت مهارت‌های اَبرانسانی‌تان تمرکز کنید.

اَبرشغل‌ها سریعتر از شغل‌های امروزی رایج می‌شوند و از رونق می‌افتند. بهتر این است که مثل آچار فرانسه در همه‌چیز استاد شوید و آن را خودکار کنید، سپس سراغ پیگیری هدف کلیتان بروید!

پنجم: در تغییرات اجتماعی در سطوح ملی و بین‌المللی مشارکت کنید. اقدام‌های فردی، هرچند حیاتی باشند، در خلاء جواب نمی‌دهند! موفقیت شخصی و رفاه، ما را از فروپاشی اجتماعی نجات نخواهد داد.

با ما همراه باشید.

 

اگر مقاله های قبلی مربوط به اَبَرشغل ها را نخوانده اید، از طریق لینک های زیر آن ها را مطالعه کنید.

مطالعه بیشتر