گلوله برف اعتماد به نفس

گلوله برف اعتماد به نفس

واضح است که اعتماد به نفس برای رسیدن به موفقیت در هر بخشی از زندگی بسیار مهم است. موضوع قابل توجه در مورد اعتماد به نفس این است که این ویژگی نسبت به تجربه‌های ما بسیار حساس و ذاتاً بی‌ثبات است یعنی اعتماد به نفس کم به تدریج کمتر و اعتماد به نفس زیاد به تدریج زیادتر می‌شود؛ به عبارت دیگر اعتماد به نفس شما ویژگی یک گلوله برفی را دارد یعنی همان‌طور که یک گلوله برفی هر چه جلوتر برود بزرگ‌تر می‌شود هرچه اعتماد به نفس‌تان را بیشتر کنید روز به روز بر میزان آن افزوده می شود.

 گلوله برفی منفی چطور کار می‌کند؟ 

☑️ وقتی با اعتماد به نفس کم، کارتان را شروع کنید، احتمال اینکه چیزهای جدیدی را امتحان کنید کمتر است.

☑️ در موارد نادری که می‌خواهید به هدفی برسید اعتماد به نفس کم می‌تواند تلاش‌هایتان را ضایع کند و احتمال موفقیت شما کم می‌شود.

☑️ عدم موفقیت، اعتماد به نفس‌تان را کمتر می‌کند.

☑️ به این ترتیب سرجای اولتان برمی‌گردید و این چرخه تکرار می‌شود و در نهایت توانایی شما را برای بهتر کردن زندگی کم می‌کند.

 گلوله برفی مثبت چطور کار می‌کند؟ 

⬅️ اگر اعتماد به نفس داشته باشید احتمال اینکه بخواهید چیزهای جدیدی را امتحان کنید بیشتر است.

⬅️ وقتی با اعتماد به توانایی‌هایتان کاری را انجام می‌دهید احتمال موفقیت شما بیشتر است.

⬅️ در نتیجه موفقیتی که به دست می‌آورید اعتماد به نفستان را بیشتر می‌کند.

⬅️ در اینجا به خانه اول برگردید و همین چرخه را تکرار کنید تا زمانی که از توانایی‌های بالقوه‌تان به طور کامل بهره ببرید.

 ایجاد رَد مغزی 

اگر بخواهیم این فرایند پیچیده را زیاده از حد ساده کنیم باید بگوییم که چرخه گلوله برفی با عبور از میان جریان وسیعی از رشته‌های عصبی، ردی در آن‌ها ایجاد می‌کند. از نظر عصب‌شناسی در این مورد شما در مغزتان نوعی راحت طلبی را حک می‌کنید. اگر به اندازه کافی این کار را تکرار کنید واکنش خاصی در برابر محرک‌های خاص خواهید داشت؛ یعنی به راحتی و بدون هیچ زحمتی در مقابل مسائل مختلف واکنش نشان خواهید داد.

مثال
اگر یک آدم سیگاری بخواهد سیگار را ترک کند و در این راه شکست بخورد اجازه می‌دهد که گلوله برفی منفی در وجودش شکل بگیرد. دیگر به توانایی‌هایش برای ترک سیگار اعتماد ندارد و در نهایت نسبت به ترک سیگار یک واکنش منفی در وجودش شکل می‌گیرد. وقتی این اتفاق بیفتد اگر کسی به او پیشنهاد کند که سیگار را ترک کند یا روش جدیدی را برای ترک سیگار به او پیشنهاد کند مغرش بلافاصله و به صورت خودکار احتمال موفقیت را در این کار رد می‌کند. در مغز این شخص پیشنهاد ترک سیگار واکنشی را ایجاد می‌کند که به خاطر وجود یک رد مغزی شکل گرفته است، ردی که «تلاش برای ترک سیگار» را مساوی با شکست می‌داند.

برعکس این قضیه هم درست است. گلوله برفی مثبت رد مثبتی در مغز ایجاد می‌کند. همه ما عده‌ای را می‌شناسیم که در مغزشان رد مثبت ایجاد می‌کنند. این افراد مشتاق‌اند که هر چیزی را امتحان کنند و به نظر می‌رسد که در هر کاری موفق می‌شوند. در موارد نادری که شکست را تجربه می‌کنند ناامید نمی‌شوند. واکنش‌های مثبتی که این افراد در مغزشان ایجاد کرده‌اند به آن‌ها این امکان را می‌دهد که از اشتباهاتشان درس بگیرند و شکست را با این عبارت «دفعه بعد این کار را بهتر انجام خواهم داد» مساوی می‌دانند.

 چگونه چرخه اعتماد به نفس کم، شروع می‌شود؟  

متأسفانه تقریباً همه از دوران کودکی با طرز فکرهای منفی بزرگ می‌شوند که به آن‌ها می‌گویند کارهایی را انجام دهند که ذاتاً قادر به انجامشان هستند. اکثر این طرز فکرهای منفی، خود تحمیلی هستند. اگر وقتی‌که برای اولین بار کاری را انجام می‌دهیم و در آن شکست بخوریم به خاطر طبیعت انسانی‌مان باور می‌کنیم که هرگز نمی‌توانیم آن کار را انجام بدهیم.

خوشبختانه وقتی به بعضی از مردم گفته می‌شود که از عهده کاری بر نمی‌آیند، آن‌ها این حرف را نمی‌پذیرند و سعی می‌کنند که ثابت کنند حتماً از عهده آن کار بر می‌آیند. برای مثال:

معلم بتهوون گفته بود که او نمی‌تواند آهنگساز شود.

معلم ادیسون گفته بود که او کودن‌تر از آن است که چیزی یاد بگیرد.

به تولستوی گفته بودند که توانایی یادگیری هیچ چیزی را ندارد.

آلبرت انیشتین تا چهار سالگی نمی‌توانست حرف بزند و تا هفت سالگی خواندن را یاد نگرفت. معلمش می‌گفت که او کند ذهن است.

همه ما انسان‌ها حداقل یک بار در زندگی‌مان به خاطر کمبود اعتماد به نفس از انجام دادن یک کار منصرف شده‌ایم! بدون تردید به خاطر این طرز فکر منفی در ذهن بسیاری از انسان‌ها، دنیا از دستاوردهای مثبت وجود انسان‌های با استعدادِ بی‌شماری محروم مانده است.

خوشبختانه چرخه اعتماد به نفس منفی کاملاً قابل برگشت است! شما می‌توانید همین حالا واکنش‌های فکری‌ منفی‌تان را از بین ببرید و واکنش‌های فکری مثبت را جایگزین آن‌ها کنید. چند تکنیک مؤثر برای ایجاد اعتماد به نفس وجود دارد. در میان این تکنیک‌ها جمله‌های تلقینی مثبت قدرتمندتر و ساده‌تر از هر تکنیک دیگری هستند.

 

اعتماد به نفس

 استفاده از جمله‌های تلقینی مثبت برای ایجاد اعتماد به نفس 

جمله‌های تلقینی مثبت جمله‌هایی هستند که به دقت انتخاب می‌شوند تا الگوهای فکری جدیدی را در ذهنتان ایجاد کنند. استفاده از جمله‌های تلقینی روش مفیدی برای ایجاد اعتماد به نفس است. این تکنیک ساده به نظر می‌رسد و ابتدا ممکن است سخت‌تان باشد که آن‌ها را تکرار کنید ولی به خاطر داشته باشید که با این کار در واقع سعی می‌کنید که ردی تازه را در مغزتان حک کنید. در واقع این کار یک نوع راحت‌طلبی دیگر است و شما سعی می‌کنید یک واکنش مثبت در ذهن‌تان ایجاد کنید تا این بار به راحتی در برابر مسائل مختلف واکنش مثبتی از خودتان نشان دهید.

شیوه استفاده از جمله‌های تلقینی، تکرار کردن آن‌هاست (بلند بلند یا آهسته و زیر لب). وقتی که یک جمله تلقینی را تکرار می‌کنید آن را احساس کنید. باور کنید و آگاهانه این کار را کنید! سعی کنید وقتی این جمله‌ها را تکرار می‌کنید احساس مثبتی داشته باشید. اگر تکرار جمله‌های تلقینی را با احساس مثبت همراه کنید نتیجه این کارتان قدرتمند‌تر و پایدارتر خواهد بود. وقتی که این جمله‌ها را تکرار می‌کنید احساس شادی، رضایت، قدرت و اعتماد به نفس را در خودتان ایجاد کنید. کاری کنید که هر یک از این جمله‌ها به بخشی از وجودتان تبدیل شوند.

مرتباً یکی از جمله‌های تلقینی دلخواه‌تان را در طول روز تکرار و کلمه‌های آن را واقعاً احساس کنید. بالاخره تکرار این جمله‌ها باعث می‌شود که پیشرفت‌های بزرگی کنید. همه تردید‌هایتان را در مورد رسیدن به آرزوهایتان کنار بگذارید و ناگهان وارد منطقه «خود آگاهی» می‌شوید.

وقتی وارد منطقه خودآگاهی می‌شوید، خود به خود اعتماد به نفس زیادی در وجودتان شکل می‌گیرد. در این مرحله همه تردیدهایتان از میان می‌روند. توانایی‌های بالقوه‌تان به فعل در می‌آیند و سرانجام احساس می‌کنید که شکست‌ناپذیرید. یک روش بسیار خوب دیگر برای استفاده از جمله‌های تلقینی این است که در مقابل آینه و در حالی که به خودتان نگاه می‌کنید آن‌ها را تکرار کنید. وقتی آن‌ها را با احساس، تکرار کنید خیلی زود به قدرت چشم‌هایتان پی‌ می‌برید. ما با چشم‌هایمان پیام‌هایی به اطراف‌مان می‌فرستیم که نشان می‌دهند در مورد خودمان چه فکری می‌کنیم و چقدر اعتماد به نفس داریم. این پیام‌ها عکس‌العمل دیگران را هم نسبت به ما تحت تأثیر قرار می‌دهند. هر چه چشم‌های ما اعتماد به نفس و عزت نفس بیشتری را نشان دهند، احتمال اینکه دیگران عزت نفس و اعتماد به نفس‌مان را تقویت کنند بیشتر است. وقتی جلوی آینه جمله‌های تلقینی مثبت را تکرار کنید اعتماد به نفس‌ در چشم‌هایتان موج می‌زند و خیلی زود دیگران هم متوجه این مسئله می‌شوند و اعتماد به نفس را در چشم‌هایتان می‌بینند.

 همین امروز شروع کنید 

شما می‌توانید از تکنیکهای قدرتمند دیگری هم برای ایجاد اعتماد به نفس در خودتان استفاده کنید ولی استفاده از روشی که در این مقاله پیشنهاد شد شما را در مسیر درستی قرار می‌دهد. به خاطر داشته باشید که تکرار جمله‌های مثبت و داشتن احساسات مثبت برای تغییر دادن طرز فکرتان بسیار مهم هستند.

فرایند کسب اعتماد به نفس بیشتر، یک فرایند بلندمدت است و شما برای کسب اعتماد به نفس بیشتر ابتدا باید در مسیر درستی قرار گیرید.

توصیه ما به شما این است که «با اعتماد به نفس باشیم» را در سایت متاخلاق دنبال کنید.

مطالعه بیشتر