۵ استراتژی یادگیری سریع

۵ استراتژی یادگیری سریع

تا به حال فکر کرده‌اید که اگر می‌توانستید در این زندگی پرمشغله، سرعت یادگیری‌تان را دو برابر بکنید، چه اتفاقی می‌افتاد؟ زندگی شما در یک چشم بر هم زدن تغییر می‌کرد.

آیا می‌دانستید که شما به‌عنوان مدیرعامل، کارآموز، دانشجو، پدر و مادر و هرکسی که هستید، می‌توانید برای یادگیری فوری همان تکنیکی را به کار ببرید که بچه‌ها از آن استفاده می‌کنند تا راه رفتن را یاد بگیرند؟

درست است که کودک راه رفتن را تمرین می‌کند اما در یک‌لحظه راه رفتن را یاد می‌گیرد؛ لحظه‌ای که کد را رمزگشایی کند.

در اینجا قصد داریم ۵ استراتژی اثبات‌شده در مورد یادگیری را بیان کنیم که همه عصب‌شناسان، روانشناسان و متخصصان امر آموزش معتقدند هرکسی می‌تواند با استفاده از آن‌ها هر مطلب جدیدی را با اطمینان یاد بگیرد.

 این ۵ اصل را پَت وایمن بیان کرده است. 

1) باور
شما همین حالا هم یادگیری فوری را بلد هستید زیرا همه عمرتان از این روش استفاده کرده‌اید. وقتی‌که سنتان کم‌تر بود، با این باور که موفق خواهید شد، هزاران مطلب جدید را یاد گرفتید. شما فقط از راهکارهای مختلف استفاده کرده‌اید تا این‌که سرانجام در این کار ماهر شوید. هنری فورد می‌گوید: اگر فکر می‌کنید که می‌توانید کاری را انجام دهید یا فکر کنید که نمی‌توانید آن را انجام دهید در هر دو صورت حق با شماست.از همین حالا باور کنید که رفتار خودتان باعث می‌شود که بتوانید چیزی را یاد بگیرید یا نتوانید. به یاد داشته باشید که باور و استراتژی‌های شما از چنان قدرتی برخوردارند که می‌توانند شما را به بهترین نتیجه ممکن برسانند.

2) بدن
حرکات بدنتان نشان می‌دهد که در مغزتان چه می‌گذرد. اگر وقتی تصمیم می‌گیرید که چیز جدیدی را یاد بگیرید، در یک اتاق نیمه ‌تاریک و روی تخت دراز کشیده باشید و با خودتان حرف‌های ناامیدکننده بزنید نتیجه کارتان هم به همان نیمکت ختم می‌شود؛ این رفتار شما یعنی اینکه برای یادگیری هیچ انگیزه‌ای ندارید. در عوض به‌جای دراز کشیدن، بنشینید. آن‌هم در حالتی که انگار به موفقیت کامل رسیده‌اید و سپس احساسی را که در این حالت دارید بنویسید. وقتی‌که آماده یادگرفتن چیز جدیدی هستید، خودتان را در حالتی که نام آن را «ژست موفقیت» می‌گذاریم، قرار دهید. سپس با بدنتان همان کاری را بکنید که متخصص‌ها با بدنشان می‌کنند و شعار آن‌ها این است که «عقل سالم در بدن سالم است». حتماً باید همه موانع یادگیری را از سر راه مغز و بدنتان بردارید. ورزش کنید، بدنتان را دوست بدارید. آن را خوب تغذیه کنید و از مکمل‌های غذایی مانند امگا سه به‌ عنوان بهترین استراتژی برای تقویت مغز و بدنتان استفاده کنید چرا که تحقیقات نشان می‌دهند  که مصرف این نوع مواد غذایی باعث می‌شود تا سریع‌تر فکر کنید و مطالبی را که یاد گرفته‌اید به مدت طولانی‌تری به یاد بیاورید.

3) ارتباط
 تابه‌حال برایتان پیش آمده است که بعد از برخورد با یک نفر، حتی بدون اینکه او را بشناسید، احساس کنید که به او علاقه پیدا کرده‌اید؟ علت این مسئله پدیده‌ای به نام “تداعی” یا “ارتباط” است که به عقیده متخصصان مغز و اعصاب وقتی اتفاق می‌افتد که آن شخص شما را یاد شخص دیگری می‌اندازد که می‌شناسید و به او علاقه‌مند هستید. برای اینکه سریع‌تر یاد بگیرید، مطلب جدید را به مطلبی که قبلاً یاد گرفته‌اید ربط دهید زیرا مغز شما الگو ایجاد می‌کند. برای اینکه چیزی که یاد گرفته‌اید در ذهنتان تثبیت شود میان مطلب جدید و مطالب دیگر ارتباط بیشتری برقرار کنید، مثلاً آن را به یک شوخی، یک ویژگی خاص، احساس، صحنه، صدا یا شی‌ء ربط دهید. روانشناسان می‌گویند که اگر ارتباطی که میان مطالب مختلف ایجاد می‌کنید ارتباط محکمی باشد، همان اولین بار مطلب جدید را یاد می‌گیرید. اگر شیوه‌های جدید یادگیری زبان را دیده باشید، ارتباط کلمات با تصویر و یا جملاتی که برای ما آشنا هستند، یادگیری را سریع‌تر می‌کنند. در این حالت یادگیری بدون استرس و تقریباً فوری است.

4) تصویرها
آیا تا به حال اتفاق افتاده است که قسمتی از یک کتاب را بخوانید و بعد بلافاصله مطالبی که خوانده‌اید را فراموش کنید؟ آیا دقت کرده‌اید که بعد از تماشای یک فیلم، تصویرهایی را که در آن دیده‌اید را راحت‌تر به خاطر می‌آورید؟ تصویرها برای بسیاری از بخش‌های مغز بامعنی تر از مطالبی هستند که خوانده یا شنیده می‌شوند. به همین خاطر است که می‌گویند: «شنیدن کِی بُوَد مانند دیدن». هر وقت که می‌خواهید چیز جدیدی یاد بگیرید بدنتان را در حالت ژست موفقیت قرار دهید و در ذهنتان مثل یک فیلم‌ساز عمل کنید. بعد از خواندن یک مطلب چشمتان را از روی کتاب بردارید و از مطلبی که خوانده‌اید، یک فیلم بسازید. سپس یک مسئله شخصی را که در آن تصویر برایتان آشناست، به فیلمی که ساخته‌اید اضافه کنید و در نهایت این دو تصویر را به هم ربط دهید. به‌این‌ترتیب به‌راحتی می‌توانید هر چه را که می‌خواهید به خاطر بیاورید. به این روش “ارتباط چشم و ذهن” می‌گویند.

5) هماهنگی بین سه ضلع مثلث
اگر می‌خواستید بفهمید که یک بازیکن فوتبال به درد تیم می‌خورد یا نه، از او امتحان کتبی می‌گرفتید؟ ساده‌لوحانه به نظر می‌رسد ولی علت اینکه مردم نمی‌دانند که آیا می‌توانند مطلب جدیدی را یاد بگیرند یا نه همین عدم هماهنگی میان شیوه امتحان و یادگیری است. یکی از راه‌های یادگیری آسان که در مدرسه هرگز یاد نمی‌گیرید این است که چطور شیوه یادگیری‌تان را با شیوه امتحان هماهنگ کنید. اول باید کشف کنید که با چه شیوه‌ای بهتر یاد می‌گیرید (دیداری، شنیداری یا لمسی). بعد از خودتان سؤال کنید که برای آزمودن دانش شما از چه شیوه‌ای استفاده می‌شود. اگر میان شیوه یادگیری‌تان، شیوه به خاطر سپردنتان و شیوه‌ای که از شما آزمون گرفته می‌شود هماهنگی ایجاد کنید، یادگیری برایتان مثل آب خوردن می‌شود.

 برای اینکه یک‌عمر با موفقیت همه‌چیز را یاد بگیرید، باید بدانید که یادگیریِ راه یادگیری، کلید یادگیری سریع است. 


در این مطلب از نوشته دیوید ریکلان ترجمه صادق خسرونژاد “راه های نو از استادان بزرگ برای زندگی بهتر” اقتباس گرفته شده است


 

مطالعه بیشتر