درس چهارم: ایده های پرنده

 ایده های پرنده 


ابتدا آنچه که امروز قرار است با هم یاد بگیریم را مرور می کنیم.


به افکار و ایده‌هایتان بعد از آمدن به شدت نگاه کنید! آن‌ها با قفلی شکسته به سراغ شما می‌آیند، شبیه یک پرنده زیبا که بر روی درختان می‌نشینند و اگر شما به کارهای معمول خودتان مشغول شوید، آن‌ها سریع ناپدید می‌شوند.

 روانشناسان نشان داده‌اند که ما قادر به نگه داشتن تنها حدود ۵ تا ۹ تکه‌ای از اطلاعات در ذهن‌مان در یک زمان هستیم. 

همه ما تجربه حفظ کردن یک شماره تلفن و بلافاصله شماره‌گیری آن شماره را داریم، قبل از گرفتن تماس آشفته می‌شویم و بعضی از شماره‌ها را برای چند ثانیه فراموش می‌کنیم و در نهایت مجبوریم دوباره یا چندباره آن شماره را نگاه کرده تا تماسمان را بگیریم.
چیزی که اتفاق می‌افتد این است که اطلاعات جدید، قبل از اینکه ذهن شما بتواند اطلاعات قدیمی‌تر را در حافظه شما ثبت کند، جایگزین اطلاعات قبلی می‌شوند.

[restrict paid=true]

به طور کلی حافظه کوتاه مدت می‌تواند به صورت نسبتاً خوب آیتم‌هایی را برای چندثانیه اول در خود نگه دارد. بعد از ۱۲ ثانیه، اطلاعات خوانده شده ضعیف شده و پس از ۲۰ ثانیه اطلاعات به طور کامل ناپدید می‌شوند؛ مگر اینکه شما آن را برای خودتان تکرار کرده یا در جایی یادداشت کنید.

نوشتن باعث می‌شود که سیگنال‌های مغز شما آن قسمتی که یادداشت شده است را به عنوان قسمتی که اهمیت بیشتری نسبت به بقیه دارد و باید در حافظه بلند مدت ذخیره شود در نظر بگیرد.

پس شما باید ایده‌های خود را ثبت کنید. برای این کار نیاز به یک دفترچه یادداشت دارید.

پس دومین قدمی که باید برای خلاق بودن انجام دهید تهیه یک دفترچه یادداشت است.

این دفترچه می‌تواند بسیار ساده و ارزان قیمت یا بسیار زیبا و گران‌بها و با جلد محکم باشد. مهم این است که هر کجا که می‌روید این دفترچه را همراه خود داشته باشید و به طور منظم مطالب مورد نظر را در آن یادداشت کنید.
می‌توانید بخشی‌هایی از روزنامه، مجله و مقالات مختلف را در دفتر یادداشت خود بچسبانید. به موضوعاتی که علاقه دارید توجه کنید.
در این دفترچه پرسش‌ها، لطیفه‌ها، برداشت‌ها، مشاهدات، رؤیاها و سایر مطالبی که مورد علاقه‌تان هست را یادداشت کنید.

زندگی‌های شلوغ و مسئولیت‌های شغلی ممکن است ذهن ما را بسته نگه دارد اما تهیه دفترچه یادداشت و درج مطالب مختلف در آن اندیشه ما را آزاد می‌کند تا با فکری باز با مسائل برخورد کنیم.

پس از تهیه و آماده کردن دفترچه خود جمله «من خلاق هستم» را بر روی اولین صفحه آن یادداشت کنید و توجه داشته باشید که این دفترچه باید به گونه‌ای باشد که بتوانید آن را همراه خود داشته باشید. داشتن یک دفترچه داخل خانه کار بسیار راحتی است و اغلب ما نیز چندین دفترچه یادداشت بدون استفاده داریم ولی هدف ما این است که بتوانیم از تمام موضوعاتی که در هر لحظه با آن سر و کار داریم الهام و ایده بگیریم. پس سعی کنید دفترچه‌ای را انتخاب کنید که همراه داشتن آن برایتان ساده باشد.

پس از تهیه دفترچه یادداشت‌تان عکس آن را از طریق لینک زیر ارسال کنید.


     بی‌ هدف به دنبال چه می‌گردی ای دوست!؟ 

    تمام تکنیک‌های خلق ایده و ایده‌یابی اگر بدون هدف مشخصی باشد، مشکلی از شما دوا نمی‌کند. شما می‌توانید ساعت‌ها و روزها بدون هیچ هدفی به دنبال ایده‌های مختلف بگردید و این کار مانند بالا رفتن از پله‌هایی است که انتهایی ندارند و همین‌طور بدون هیچ هدفی بالا می‌روند.

    قبل از اینکه شما شروع به جستجوی ایده‌های مختلف کنید، به یک هدف احتیاج دارید.


    به تصویر بالا دقت کنید. چه می‌بینید؟
    این تصویر در سال ۱۹۰۰ توسط جوزف جاسترو کشیده شده است. در این تصویر همزمان دو شکل وجود دارد، اگر به سمت چپ نگاه کنید یک اردک می‌بینید و اگر به سمت راست نگاه کنید یک خرگوش را مشاهده می‌کنید. اینکه چه تصویری را مشاهده کنید کاملاً بستگی به خود شما دارد که کدام حیوان را انتخاب کرده و بر روی آن تمرکز کنید.
    گاهی اوقات تا مسئله‌ای نوشته و درست دیده نشود، شاید برداشت متفاوتی از آن شود. به عنوان مثال شکل‌های زیر را ببینید.

    در تمامی شکل‌های بالا خطوط موازی هستند و این خطای دید ماست که باعث می‌شود این خط‌ها را به صورت مورب مشاهده کنیم. مسائل و مشکلات نیز گاهی با خطای دید مواجه می‌شوند کافی است ابتدا آن‌ها را بر روی کاغذ آورده و سپس کمی با دقت به آن‌ها نگاه کنیم تا متوجه این مطلب شویم.

    حال تصاویر زیر را با دقت مشاهده کنید. چه می بینید؟





    همان‌گونه که در شکل‌های بالا مشاهده می‌کنید تصاویر مبهم هستند. در تصویر اول یک زن جوان و یک پیرزن را می‌بینیم. در تصویر بعد یک مرد و یک زن جوان دیده می شوند و در تصویر آخر از یک نگاه تعدادی خرگوش را مشاهده می‌کنیم و از یک نگاه دیگر لک لک‌ها را می‌بینیم.

     ابهام در اهداف باعث ایجاد دلیل‌تراشی می‌شود و وقتی هدف ما مبهم باشد، برای رسیدن به آن نه‌تنها تلاش نکرده بلکه در انتخاب هدف درست گمراه می‌شویم به همین دلیل لازمه هر تغییر موفق ترجمه اهداف ابهام آمیز به رفتارهای مشخص است و این امر نیز مستلزم نوشتن اهداف بر روی کاغذ است. تا زمانی که اهداف و مسائل خود را بر روی کاغذ مکتوب نکنید به صورت مداوم مسائل مختلف را در برابر خود می‌بینید و نمی‌توانید بر روی آن‌ها تمرکز کنید. پس همین الآن مسائل و اهدافتان را لیست کنید تا متوجه شوید که به دنبال چه می‌گردید.

    در دفترچه یادداشت خود اهداف خود را مکتوب کنید. برای اینکه حتماً اهدافتان را یادداشت کنید، ۳ هدف خودتان را در زیر یادداشت کرده و یا اینکه عکس آن را از طریق لینک زیر ارسال کنید.

      [/restrict]