درس اول: چرا خلاقیت؟

به نام خدا

دوستان سلام. با هم دوره “خلاقیت به سبک مِستِر خلاق را شروع می کنیم”


خلاقیت به سبک مِستِر خلاق


 درس اول: چرا خلاقیت؟  

ابتدا آنچه که امروز قرار است با هم یاد بگیریم را مرور می کنیم.


تا حالا زندگی قبل از دنیای مدرن را برای خودتان تصور کرده‌اید؟ اگر به زمان‌های قدیم، حدود ۱۰۰ سال قبل یا حتی قبل‌تر برگردیم، زندگی مردم در روستاها بسیار جالب بوده است؛ همه خانه‌ها کوچک و در کنار هم، پنجره یک خانه به خانه دیگری باز می‌شده، بدون وسایل ارتباطی مدرن، بدون تلفن همراه، بدون اینستاگرام یا تلگرام، بدون دوربین، بدون تلویزیون، بدون حتی برق یا آب لوله‌کشی، بدون گاز، بدون اینترنت و بدون هیچ‌کدام از تکنولوژی‌هایی که الآن به بودنشان عادت کرده‌ایم.

یک لحظه با خودتان تصور کنید که اگر ما در آن شرایط قرار بگیریم زندگی‌مان چگونه می‌شود؟ قدیم‌تر‌ها سؤال رایج مردم این بود که بدون آب و غذا یک انسان چند روز طاقت می‌آورد؟ ولی سؤال الآن این شده است که بدون تلفن همراه و اینترنت یک انسان چقدر دوام می‌آورد؟

سال‌ها همین‌طور گذشت و گذشت و گذشت … تا امکانات الآن در اختیار ما قرار گرفت. تمام تکنولوژی‌های مدرن، کامپیوترها، هواپیما، لوازم الکتریکی بزرگ و کوچک و … همه و همه نتایج تفکرات خلاق دانشمندان و مخترعان می‌باشد. دانشمندان خلاق در عرصه پزشکی به داشتن زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر کمک کرده‌اند. هنر مجسمه‌سازی، نقاشی، موسیقی، تئاتر، ادبیات و شعر برای غنی‌تر کردن زندگی ما توسط افراد خلاق به زیباترین حالت خود ارائه می‌شود.

پس بدون خلاقیت نباید زندگی از عصر پیدایش انسان تا اکنون تفاوتی می‌کرد، اگر تمام انسان‌ها از راه‌حل‌های موجودی که به صورت واضح مشاهده می‌شد استفاده می‌کردند، احتمالاً ما هم الآن در غار زندگی می‌کردیم و بنده این دوره را با نقاشی بر روی دیوارهای غار به شما آموزش می‌دادم.

 

دیدن یک فیلم زیبا نتیجه تفکر خلاقی است که یک فیلم‌نامه‌نویس و یک کارگردان و سایر عوامل خلاق باعث خلق آن شده‌اند، یک برنامه شاد و پرانرژی نتیجه همکاری گروهی از افراد خلاق است که با تولید ایده‌هایی جذاب توانسته‌اند مخاطب را جذب کنند. یک اختراع خلاقانه سبب شده است تا ما در برقراری ارتباط با دیگران راحت‌ترین شیوه‌ها را در اختیار داشته باشیم. یک بازی جدید نتیجه تفکر یک بازی‌ساز خلاق بوده است که با دقت و ظرافت به طراحی آن پرداخته است. قطعاً و به طور یقین خلاقیت باعث زندگی زیبا و ساده برای ما شده است. این خلاقیت حتی باعث پیشرفت‌هایی شده که به نجات یافتن جان میلیون‌ها انسان نیز کمک کرده است.

ما استفاده از امکانات، تکنولوژی‌ها و در مجموع زندگی الان‌ خودمان را مدیون خلاقیت افراد زیادی هستیم که زندگی را برای ما ساده‌تر و راحت‌تر کرده‌اند. شاید سال‌های سال بعد نیز از ما به عنوان مثال‌هایی برای آموزش خودشان استفاده کنند و بگویند افرادی بودند که با داشتن یک سایت دوره‌های آنلاین برگزار می‌کردند و اگر ما هم خلاقیت نداشته باشیم شبیه آن‌ها خواهیم شد. پس خلاقیت نقش بسیار حیاتی در فعالیت‌های ما ایفا می‌کند. در واقع خلاقیت باعث غنی‌تر شدن زندگی ما می‌شود. زندگی‌ای‌ که در حال زندگی کردن هستیم به وسیله دستاوردهای متفکران و دانشمندان خلاق به صورت آسان‌تری برای ما جریان دارد.


[restrict paid=true]

چرا خلاقیت؟

اگر یک مسئله جدید برای شما ایجاد شود، دو راه‌ برای حل آن وجود دارد: ۱) راه‌حل منطقی ۲) راه‌حل غیرمنطقی.

اگر یک راه‌حل منطقی وجود داشته باشد که شما باید آن را برای مسئله‌ای که دارید به کار بگیرید و رسیدن به جواب بستگی به اراده و درست انجام دادن آن توسط شما دارد؛ اما اگر راه‌حل منطقی وجود نداشته باشد شما به یک تفکر خلاق نیاز دارد. شما نیاز دارید ایده‌های جدیدی را برای حل مسئله مورد نظرتان تولید و به کار بگیرد. یک مثال ساده را با هم بررسی می‌کنیم:

فرض کنید که شما قصد دارید چیدمان منزل و یا آشپزخانه‌تان را تغییر دهید. مسئله‌ای که به احتمال زیاد برای همه تا حالا پیش آمده است.

اگر بخواهیم از روش منطقی این مسئله را حل کنیم می‌توانیم ابتدا تمام وسایل آشپزخانه مانند یخچال، گاز، ماشین‌لباس‌شویی، ماشین ظرف‌شویی، میز غذاخوری و تمام وسایلی که وجود دارد را لیست کرده و بر روی کاغذی یادداشت کنیم، سپس برای هر کدام از آن‌ها معیاری متناسب با موقعیتی که نیاز دارد تا در آن قرار بگیرد، مشخص کنیم؛ تمام معیارهای مشخص شده را با هم مقایسه کرده و معیارهای مشترک را شناسایی کنیم. سپس وارد مدل‌سازی ریاضی شویم برای آن یک تابع چند هدفه تعریف کنیم برای هر بخش هدف ما ماکزیمم کردن امتیاز وسیله مورد نظر در معیارهای مشخص می‌باشد. در نهایت با نرم‌افزار متلب و با یکی از الگوریتم‌های فراابتکاری در صورت زیاد بودن حالت‌ها و در غیر اینصورت با کد نویسی در نرم‌افزار گمز آن را حل کنیم و بهترین وسیله برای قرار گرفتن در هر نقطه از آشپزخانه را تعیین کنیم. این روش به شما کمک می‌کند تا در ریاضیات مهارت کافی پیدا کنید و حتی یک مقاله ISI نیز برای آن چاپ کنید.

اما واقعاً کسی دوست ندارد چیدمان منزلش را این‌گونه حل کند! در حالت طبیعی ما برای چیدمان بدین‌صورت عمل می‌کنیم: «خب فرض کنیم اجاق گاز را در آن گوشه قرار بدم، وقتی این کار انجام بشه یخچال فقط یک گزینه می‌تونه داشته باشه و باید حتماً اینجا قرار بگیره، ماشین لباس‌شویی رو اگه اونجا قرار بدم خیلی خوب میشه فقط وای یه مشکلی پیش میاد، درب کابینت گیر میکنه بهش. پس اونجا خوب نیس، ماشین لباس‌شویی رو اگه اونجا بذارم هم‌سطح کابینت میشه و نماشم قشنگتره یخچالم باید یکم بره اونورتر. آها اینطوری خیلی خوب شد.»

در این روش شما راه‌حل‌های ممکن را پیش خودتان تصور می‌کنید و پیامدهای آن را دیر یا زود متوجه خواهید شد. در نهایت یکی از این ایده‌ها برای شما رضایت بخش بوده و یا به حالتی که دوست دارید نزدیک می‌شوید. در این روش اکثر ایده‌هایی که ما ایجاد می‌کنیم در عمل شکست می‌خورند. کسانی که زندگی خلاقی دارند با تعداد زیادی شکست روبه‌رو می‌شوند و بسیاری از اید‌ه‌های آن‌ها عملی نمی‌شود اما این موضوع اصلاً اهمیتی ندارد. شما ایده‌هایی که تولید کرده‌اید و عملی نیستند را استفاده نمی‌کنید و از آن‌ها برای رسیدن به ایده عملی کمک می‌گیرید.

خلاقیت می‌تواند به ما در رسیدن به اهداف، بهبود روابط‌، ایجاد و رونق گرفتن کسب و کار، افزایش درآمد، افزایش شادی، ایجاد تنوع در زندگی‌ و در واقع برای تمام بخش‌های زندگی که نیاز به آن به شدت احساس می‌شود، کمک کند.

می‌توان دو دلیل عمده برای خلاقیت ارائه کرد.

 دلیل اول تغییر است

وقتی همه چیز تغییر می‌کند و اطلاعات جدید به دست می‌آید، دیگر نمی‌شود با راه‌حل‌های دیروز مشکل امروز را حل کرد. در اینجاست که مردم در می‌یابند، آنچه را که دو سال پیش برای آن‌ها سازگار و مفید بوده هم‌ اکنون دیگر کارایی ندارد. در این حالت می‌توان ۲ کار انجام داد. یکی اینکه شروع به گریه و ناله و زاری از واقعیت موجود کرد که دیگر مشکلات به راحتی سابق نیستند یا اینکه می‌توان با استفاده از توانایی‌های خود پاسخ جدید، راه‌حل جدید و فکر جدید را پیدا کرد.
 دومین دلیل برای خلاقیت را می‌توان رضایت ذهنی در نظر گرفت. 

افکار ما مانند موجودات زنده هستند و یک سیکل زندگی دارند. زمانی به وجود می‌آیند، بعد رشد می‌کنند، سپس به بلوغ می‌رسند و عاقبت هم از بین می‌روند. تفکر خلاق و خلاقیت نیز همین معنی را دارد و همانند زندگی، لذت‌بخش نیز است؛ پس ما نیاز داریم که فکر جدیدتری را تولید کنیم. این تولید فکر جدید باعث رضایت ذهنی و لذت بردن خودمان می‌شود.

مردی یک فروشگاه لوازم خانگی کوچک داشت. یک روز که او به سر کار رفت متوجه شد که در قطعه زمین سمت راست فروشگاه او یک ساختمان جدید بنا می‌کنند. مدت‌ها بعد در آن ساختمان جدید یک فروشگاه لوازم خانگی خیلی بزرگ‌تر از فروشگاه کوچک آن مرد افتتاح شد. یک ماه بعد در قطعه زمین سمت چپ فروشگاه مرد ساخت و ساز جدیدی آغاز شد و پس از تکمیل ساختمان، مرد متوجه شد که آنجا نیز یک فروشگاه لوازم خانگی بزرگ افتتاح خواهد شد. بدتر از آن این بود که یک روز مرد با بنر فروشگاه سمت راست خود مواجه شد که بر روی آن نوشته بود: «فروش ویژه افتتاحیه، ۵۰ درصد تخفیف» و همچنین فروشگاه سمت چپ نیز بنری با این مضمون: «حراج فوق‌العاده، ۷۵ درصد تخفیف» برافراشته بود و هرکدام از بنرها به تنهایی از فروشگاه مرد بزرگ‌تر بود. در این شرایط، اگر شما جای فروشنده بودید چه می‌کردید؟ شاید بهتر بود به فکر تغییر کسب و کار خود باشید؟ یا از استراتژی دیگری به نفع خود استفاده کنید؟ صاحب فروشگاه کوچک که می‌دانست نمی‌تواند با قیمت‌های فروشگاه‌های بزرگ رقابت کند، از استراتژی دیگری استفاده نمود و بنری بالای فروشگاه خود نصب کرد که بر آن نوشته بود: «ورودی اصلی»!

داستان فوق به خوبی نشان می‌دهد که در بدترین وضعیت و در اوج مشکلات هم می‌توان با استفاده از خلاقیت، فرصت‌های جدیدی ایجاد کرد و اوضاع را به نفع خود تغییر داد. فقط کافیست کمی خلاقانه فکر کنید.

حال از شما یک سؤال می‌پرسم: آیا به نظر شما این جمله درست است؟

 هر که دانشش بیش، خلاقیتش بیشتر!؟ 

در پاسخ به این سؤال باید گفت خیر، همه ما افرادی را دیده‌ایم که دانش زیادی دارند ولی هیچ خلاقیتی هم در آن‌ها دیده نمی‌شود. دانش آن‌ها درست در مغزشان جای گرفته است ولی نمی‌دانند که چگونه دانسته‌های خود را با روش‌های جدید ترکیب کنند و آن‌ها را به کار بگیرند.

به وسیله دانش، افکار جدید ساخته می‌شود ولی دانش به تنهایی شخص را خلاق نمی‌سازد؛ بنابراین کلید اصلی خلاق بودن در این است که با دانسته‌های خود چه کنیم.

فکر خلاق نیاز به شرایطی دارد تا شخص با پیگیری ایده‌های مختلف، دانش و تجارب خود را سبک و سنگین کند. با چنین بینشی اغلب می‌توانید روش‌های مختلف را به ترتیب بررسی کنید. به منظور به کار انداختن افکار جدید، ایده‌های مسخره و غیرعملی را هم به کار ببرید. برای روشن شدن افکار جدید در مغز گاهی خلاف اصول عمل کنید و در خلاف جهت بایستید. با تغییر نگرش و به‌کارگیری دانسته‌ها می‌توان از تغییر امور عادی و پیش پا افتاده چیزهای خارق‌العاده به وجود آورد.

نکته حاشیه‌ای:
طبق آمار منتشر شده در مورد رتبه‌بندی جهانی ابتکار، اختراع و خلاقیت، ایران در بین ۱۴۱ کشور جهان در رتبه ۱۰۶ و رتبه ۴ منطقه آسیای جنوبی و مرکزی قرار دارد. اینکه معیارهای این رتبه‌بندی چیست موضوع ما نیست، هدف از گفتن این آمار این است که وضعیت کشور ما از لحاظ خلاقیت و نوآوری خوب نیست و در این شرایط آموزش خلاقیت و یادگرفتن اینکه چطور خلاق باشیم بسیار بیشتر از پیش ضروری می‌باشد.

خلاقیت شادی آفرین یا شادی خلاقیت آفرین؟ مسئله این است!

تحقیقات نشان می‌دهند که چالش و تازگی، از عوامل مهم ایجاد شادی هستند. مغز با رویدادهای غیرمترقبه تحریک می‌شود و رویارویی موفقیت‌آمیز با شرایط غیرمنتظره به انسان احساس رضایت زیادی می‌دهد. وقتی کار جدیدی انجام می‌دهیم (یک زبان جدید یاد می‌گیریم، بازی جدید می‌آموزیم، به مکان جدیدی می‌رویم و …)، بیش‌تر از افرادی که به فعالیت‌های همیشگی می‌چسبند، احساس خوشحالی می‌کنیم. در واقع ما گاهی دچار تناقض می‌شویم. از طرفی، زمانی شادیم که بتوانیم زندگی‌مان را کنترل کنیم و در برابر تغییر و موضوعات جدید کمی مقاومت می‌کنیم؛ از طرف دیگر، موضوعات ناشناخته و غیرمنتظره، از عوامل مهم شادی هستند. از آنجا که فعالیت‌های ناشناخته، موجب فعالیت بیش‌تر مغز می‌شود، رویارویی با شرایط غیر منتظره، واکنش‌های هیجانی شدیدی را به همراه دارد و موجب می‌شود زمان طولانی‌تر و پربارتر به نظر برسد.

نتایج آزمایش‌های روانی نشان می‌دهند که استعداد خلاقیت، به طور نرمال بین همه افراد تقسیم شده است و این یعنی این که:

 “همه ما با درجات مختلف دارای این استعداد هستیم.“ 

این موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم خلاقیت باعث شادی، کاهش استرس و حتی درمان بیماری‌ها می‌شود. خلاق بودن و انجام کارهای هنری به ما کمک می‌کند تا شاد باشیم و از زندگی لذت ببریم.


یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه کارولینای شمالی با انجام مطالعه‌ای یک هفته‌ای بر روی دانشجویان، نشان داد که حال شرکت کنندگان، با وظایفی که انجام می‌دهند ارتباط دارد. بسیاری از شرکت‌کنندگان در این آزمایش گزارش دادند زمانی که در حال انجام کارهای خلاقانه بودند، احساس شادی بیشتری می‌کردند.


رابطه بین خلاقیت و شادی یک رابطه دو طرفه است؛ یعنی افراد زمانی که حال خوبی دارند تمایل دارند که خلاق‌تر باشند، چرا که بر روی اطلاعات خاصی متمرکز نیستند و می‌توانند به صورت گسترده‌تر فکر کنند. زمانی هم که افراد خلاقیت و استعداد خودشان را شکوفا می‌کنند، دیگر از شدت خوشحالی، سر از پا نمی‌شناسند. اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی باشید که از دوران کودکی خودشان را مخترع تصور می‌کردند و کم و بیش به موفقیت‌هایی هم دست پیدا کرده‌اند، احتمالاً لذت و حال خوبی را که از این طریق تجربه کرده‌اید، هنوز فراموش نکرده‌اید.


یکی از دشمنان اصلی خلاقیت، منفی نگری است. زمانی که ما اسیر منفی نگری خودمان هستیم، نمی‌توانیم به صورت خلاقانه عمل کنیم. در این صورت حالمان مانند فردی است که برای دیدن جنگل می‌‌رود و می‌گوید: «آن‌قدر درختان بلند و زیاد هستند که اجازه نمی‌دهند جنگل را ببینیم!»

شاد بودن، ذهن را برای دیدن جنبه‌های مختلف پدیده‌ها آزاد می‌کند، در این صورت می‌توانیم فراتر از پدیده‌ها فکر کنیم؛ درست مانند زمانی که از روش حل مسئله خلاقانه استفاده می‌کنیم و به راه‌حل‌ها و ایده‌های نوآورانه می‌رسیم. دفعه بعد که احساس خستگی داشتید و یا اینکه حس کردید که به اصطلاح «حال و حوصله ندارید»، برای اینکه حالتان خوب شود، سعی کنید یک کار خلاقانه انجام بدهید. علم ثابت کرده است که با یک کار خلاقانه می‌توانیم حالمان را از این رو به آن رو کنیم. پس به جای غصه خوردن و ناراحت بودن و کم ‌لطفی، برای خلاق بودن تلاش کنید. مهم نیست شما چه مهارت‌هایی دارید. یک مداد بردارید، یک طرح جالب بکشید، مسئله‌ای را به‌صورت خلاقانه حل کنید یا حتی ایده‌های به ظاهر مسخره تولید کنید!


شاید باور نکنید اما کارهای خلاقانه، میزان استرس را کم می‌کند.

در مطالعه‌ای افراد به سه دسته تقسیم شدند: گروه اول هر کدام به صورت انفرادی مشغول انجام یک کار هنری مانند نقاشی، رنگ‌آمیزی و … شدند؛ به گروه دوم یک کار هنری گروهی محول شد، به این صورت که اثری را با همکاری یکدیگر خلق کردند و گروه سوم به فعالیتی غیر هنری (تکمیل پازل)، مشغول شدند. احساس اضطراب شرکت‌کنندگان قبل و بعد از انجام آزمایش سنجیده شد و نتایج نشان‌ داد که دو گروه اول که کارهای خلاقانه انجام داده بودند، پس از انجام تمرین اضطراب کمتری داشتند؛ در صورتی که گروه سوم که کار غیر هنری انجام داده بود، این‌گونه نبود.

تحقیق دیگری نشان می‌دهد که تولید هنر، انعطاف‌پذیری روانی را افزایش می‌دهد؛ به عبارت دیگر، این تغییرات مربوط به ارتباط نقاط مختلف مغز است. پس اگر از این پس احساس کردید که مضطربید یا استرس دارید، سعی کنید لوازم هنری و نقاشی خود را آماده کنید. حتی اگر نقاش خوبی نیستید، سعی کنید نقاشی کنید. سعی کنید از طرح‌هایی که خلق می‌کنید، لذت ببرید؛ چرا که این کار، به کاهش نگرانی‌های شما کمک بسیاری می‌کند. خلاقیت و انجام کارهای هنری در پیشگیری از افسردگی هم بسیار مؤثر است. در مطالعه‌ای، تعدادی از زنانی که به سرطان مبتلا شده بودند، به مدت ۸ هفته تحت هنر درمانی که شامل آموزش تمرکز حواس و ساخت پروژه‌های هنری می‌شد، قرار گرفتند. نتایج نشان داد افرادی که در این آزمایش شرکت کرده بودند، در مقایسه با افرادی که در همین مدت مورد آزمایش قرار نگرفته بودند، سلامت روان بهتری داشتند. همچنین در میان این افراد سطح اضطراب پایین‌تر و علائم افسردگی کم‌تری مشاهده شد. هنر، به پردازش احساسات ما کمک می‌کند، باعث افزایش خودآگاهی شده و نگاه ما به جهان اطرافمان را تغییر می‌دهد.

 هنر و خلاقیت سبب می‌شود که ما بر لحظه تمرکز کنیم. 

علم روانشناسی پیشنهاد می‌کند که سعی کنیم فعالیت‌هایی را انجام دهیم که حالمان را خوب می‌کند؛ به عبارت دیگر، کارهایی را انجام دهیم که متناسب با شخصیت ماست. به عنوان مثال اگر شما شخصیتی اجتماعی و برونگرا دارید، ممکن است فعالیت‌های هنری که به صورت گروهی انجام می‌شوند، شما را شادتر کنند. اگر شما شخصیت تنوع طلب دارید، ممکن است انجام فعالیت در پروژه‌هایی که دارای تنوع زیادی هستند، شما را خوشحال کند و یا اگر شخصیتی با ثبات دارید ممکن است فعالیت‌هایی که دارای ثبات بیشتری هستند، این حس خوب را به شما منتقل کنند.

هنگام خندیدن به مشکلات، آن‌ها را سریع‌تر حل خواهید کرد. در چارچوب شوخی، ذهن نه تنها به آرامش می‌رسد بلکه قوه خلاقیت هم افزایش پیدا می‌کند. در پژوهشی ثابت شده است که خنده نقش تحریک کننده در قوه خلاقیت دارد.


در مطالعه‌ای شرکت‌کنندگان به دو گروه مساوی تقسیم شدند. گروهی یک ساعت قبل از شروع تست یک ساعت آرام در سالن مطالعات نشستند و گروه دیگر هم همان زمان را در سالنی گذراندند که از رادیوی آن کمدینی لطیفه‌های خنده‌دار تعریف می‌کرد.

بعد هر دو گروه تست خلاقیت انجام دادند. طبق معمول گروهی که لطیفه‌های خنده‌دار شنیده بود نتیجه بهتری داشتند. خنده به افکار آن‌ها آرامش می‌بخشید و محیط آرامی را فراهم می‌ساخت که خلاق شوند.


☑️ طنز و شوخی افکار را باز می‌کند.

☑️  طنز و شوخی باعث می‌شود تا افکاری را که با هم ارتباطی ندارند، ترکیب کنید.

☑️ طنز و شوخی باعث می‌شود تا مسائل را زیاد جدی نگیرید.

در واقع بین «ها ها» خنده و «آها» تعجب و حیرت، ارتباطی وجود دارد. اگر همین فکری را که در طنز و شوخی به کار می‌برید در کارهایی نظیر شکستن مرزها، به کار بردن اندیشه در مفاهیم تازه، یافتن ابهامات، ترکیب افکار مختلف، پرسیدن سؤال‌های «چه می‌شد اگر» های گوناگون، خندیدن به قواعد و حل مشکلات به کار ببرید، تقریباً به راه‌حل‌های جدیدی می‌رسید.

شاید خنده نتواند مشکلاتتان را حل کند، ولی شما را در حالتی قرار می‌دهد که بتوانید آن را درست انجام دهید. برای به کار انداختن قوه خلاقیت، کارهای توأم با طنز و شوخی باعث جاری شدن سیل ایده‌ها می‌شود.

😊 پس این دوره را با لبخند شروع کنید و در طول دوره این لبخند زیبا را همراه خود داشته باشید. 😊


در چه شرایطی و به هنگام انجام کدام فعالیت‌ها به افکار جدید دست می‌یابید؟ در حال انجام کارهای عادی، در حال پاسخ دادن به سؤال، در تمرین‌های ورزشی، آخر شب، در رختخواب، هنگام رانندگی یا وقتی با دیگران هستید، در کدام شرایط افکار جدید به ذهن شما خطور می‌کند؟

    در این دوره شما باید هر ۵ روز یک بار یک گزارش برای من ارسال کنید. این گزارش برخلاف تمرین‌ها و گزارش‌های دوران مدرسه و دانشگاه یک رویداد بسیار شیرین و هیجان‌انگیز است که باعث می‌شود عینک خلاقیت را بر چشمانتان گذاشته و تمام رویدادهای اطرافتان را با این عینک مشاهده کنید.

    روش کار بدین صورت است که شما با عینک خلاقیت به مسائل مختلف نگاه می‌کنید و با تجزیه و تحلیل رویدادهای مختلفی که در اطرافتان در حال وقوع هستند، استفاده از خلاقیت را در زندگی روزمره خود حس می‌کنید. کاری که باید انجام دهید این است که کارهای جالب و متفاوتی که در اطرافتان در حال انجام شدن است را با تجزیه و تحلیلی که از دید خودتان انجام می‌دهید، یادداشت کنید. این فعالیت می‌تواند یک تبلیغ تلویزیونی باشد، می‌تواند یک پیام در تلگرام و اینستاگرام باشد، می‌تواند چیدمان منزل یا یک فروشگاه باشد، می‌تواند استفاده از وسایل مختلف باشد، حتی می‌تواند نحوه پوشش یک نفر باشد. هر کاری که به نظرتان متفاوت می‌باشد را می‌توانید یادداشت کنید.

    به عنوان مثال می‌توانید جدولی مانند جدول زیر را برای خودتان درست کنید و طبق همین فرمت گزارش خودتان را ارسال کنید؛ اما از آنجایی که در این دوره قرار است شما با خلاقیت خودتان کار کنید، می‌توانید گزارشتان را به خلاقانه‌ترین شیوه‌ای که می‌دانید، ارسال کنید.

    تاریخ فعالیت خلاقانه نوع فعالیت توضیحی در مورد آن
    ۱/۱۱/۹۵ تبلیغات آگهی تلویزیون

    تبلیغ جالبی در مورد معرفی یک شرکت جدید بود که به نظر من به بهترین نحو ممکن نام خود را در میان مخاطب جا انداخت. در این تبلیغ هر فردی با صدای خودش نام این شرکت را صدا می‌زد و این باعث می‌شود که پس از چندین بار تکرار به صورت آواز نام آن شرکت در ذهن مخاطب ثبت شود. تبلیغ جالبی بود از روشی متفاوت و خلاقانه برای این‌کار استفاده کرده‌ بودند.

    ۳/۱۱/۹۵ ساخت یک وسیله جدید کلیپ

    در این کلیپ یک همزن دستی را با چیدن قسمت بالایی آن و قرار دادن در چسب به یک ماساژور سر تبدیل کرد. واقعاً با کمی خلاقیت می‌توان کارهای فوق‌العاده‌ای انجام داد.

    ۱۰/۱۱/۹۵ درست کردن آتش عملی

    یکی از دوستانم روش جالبی را برای درست کردن آتش پیدا کرده بود. او با استفاده از یک باتری قلمی و یک پوست آدامس به راحتی آتش درست کرد. ابتدا که این موضوع را مطرح کرد حرفش را جدی نگرفتم ولی بعد متوجه شدم که روش فوق‌العاده‌ و جالبی است.

    ۲۰/۱۱/۹۵ محصول اینترنتی سایت

    امروز در گشت و گذار در اینترنت با سایت جالبی مواجه شدم. این سایت یک روش جدید برای تولید محصول خود انتخاب کرده بود. تولید یک محصول آموزشی با استفاده از ایده تولید سریال‌های تلویزیونی. در یک حرکت جالب این فرد با استفاده از ایده سریال‌های تلویزیونی یک سریال آموزشی را تولید کرده بود که به نظرم حرکت جدید و جالبی بود.

    ۲۳/۱۱/۹۵ در گوشه‌ای از خیابان آهنگ تا حالا در کنار خیابان افراد زیادی را دیده‌ایم که در حال نواختن موسیقی با وسایل مختلف از جمله سنتور، گیتار و … هستند؛ اما امروز با دیدن یکی از این افراد متوجه تفاوت او با بقیه شدم. همیشه وقتی کشورهای خارجی را می‌دیدم که وقتی فردی در حال نواختن موسیقی است افراد زیادی در اطراف او جمع شده‌اند و از شنیدن آن موسیقی لذت می‌برند برایم سؤال بود که چرا در کشور ما کمتر این‌طور صحنه‌هایی پیش می‌آید. امروز دیدم که تعداد زیادی از مردم جلوی مترو تجمع کرده‌اند و در حال گوش دادن به یک موسیقی هستند. بعد که جلوتر رفتم دیدم دو نفر در حال نواختن یک موسیقی جنوبی هستند که خیلی هم زیبا بود. بعد با خودم فکر کردم که چرا از بین این همه افرادی که در کنار خیابان این کار را انجام می‌دهند فقط موارد کمی باعث جلب توجه مردم می‌شود. یکی از دلایلی که به ذهنم رسید این بود که شاید ارتباطی که مردم با موسیقی‌های محلی برقرار می‌کنند بیشتر از سایر موسیقی‌هایی است که هر روز در حال شنیدن آن هستند. یکی دیگر از دلایلی که به ذهنم رسید این بود که شاید این دو نفر با شیوه متفاوت‌تری در حال اجرای این کار هستند.

    می‌توان با کمی خلاقیت مخاطب بیشتری را جذب کرد.

    برای ارسال گزارش هایتان می توانید از طریق ایمیل یا آی دی تلگرام زیر اقدام کنید.

    ایمیل: site@metakhalagh.com

    آی دی تلگرام: @creativity_Metakhalagh

     

    [/restrict]