چگونه زمان را مدیریت کنیم

زمان تکرار نشدنی

مدیریت زمان چیست؟ چگونه زمان را مدیریت کنیم؟

زمان می‌گذرد اما به کندی برای آنان که منتظرند! و شتابان برای آنان که هراس دارند! و بس دراز برای آنان که اندوهگینند! و چقدر کوتاه برای آنان که شادمانند! “هنری ون دایک”

تا حالا این سوال برای شما هم پیش اومده که چرا زمان برای فردی که داره فیلمی جذاب تماشا میکنه و از آن لذت می‌بره، به سرعت می‌گذره ولی برای فرد دیگری همان فیلم ملالت آوره و زمان به کندی می گذره؟ برای همه ما احتمالاً اتفاق افتاده که در حال تماشای یک مسابقه فوتبال بسیار جذاب و هیجان انگیز (به عنوان مثال دربی یا الکلاسیکو) باشیم و در این حسرت که ای کاش این مسابقه ساعت‌ها ادامه داشت ولی همسر یا اعضای خانواده که اصلاً از فوتبال خوششان نمی‌آید در حال انتظار برای تمام شدن آن هستند؟
صاحب نظران مدیریت معتقدند که مفهوم مدیریت زمان صحیح نیست، زیرا زمان اداره شدنی نیست و نمی توان حرکت آن را کند یا تند کرد. از این رو، واژه برنامه ریزی زمان مطلوب‌تر است.

مدیریت زمان

بیایید به عصر کشاورزی برگردیم. در آن زمان یک کشاورز ممکن بود برای انجام کاری به فاصله زمانی مانند “اندازه دوشیدن یک گاو” اشاره کند. در ماداگاسکار، یک واحد پذیرفته شده زمانی به اندازه “پختن برنج” بود یا یک لحظه را، برابر “سرخ کردن یک ملخ” نام گذاری کرده بودند. پس خداروشکر می‌کنیم که در عصر اطلاعات زندگی می‌کنیم و برای پرسیدن ساعت و برنامه ریزی برای مدیریت زمان مشکلات قدیمی‌ها را نداریم.
شاید مطلب زیر را خوانده باشید و جالب است اگر با هم مروری کنیم.

اگر فرض کنیم که ۷۰ سال عمر کنیم هر چند که روایات مختلفی برای اینکه چه فعالیت‌هایی در این سال ها انجام می‌دهیم وجود دارد ولی ما فرض می‌کنیم شرایط زیر اتفاق بیفتد:       ۶ سال در دوران کودکی،  ۲۰ سال در خواب،  ۴ سال صرف تفریح و سرگرمی،  ۵ سال در رفت و آمد،  ۳ سال صرف کارهای شخصی،  ۱۶ سال تحصیل تا مقطع لیسانس،  ۲ سال کارورزی ، ۱۸ سال کار

شاید هنوز در حال جمع زدن این اعداد هستید که آیا ۷۰ می شود یا نه و شاید هم با شنیدن این جمله به این فکر افتاده باشید که این زمان ها را با هم جمع کنید. جمع اعداد ۷۴ می شود ولی اصل مطلب ما چیز دیگریست.
شاید ما در مرحله تحصیل یا کار باشیم ولی مهم این است که چطور از این سال‌های عمر به نحوی استفاده کنیم که بعدها حسرت آن را نخوریم.

به عبارتی “باد همیشه در سمتی که ما می‌خواهیم نمی‌وزد، اما باید بدانیم که چگونه قایق زمان را به هر جا که بخواهیم رهسپار کنیم.”

نکته آخر اینکه فراموش نکنیم:

زمان، رایگان است ولی بسیار قیمتی … نمی توانیم صاحبش باشیم، اما می توانیم از آن استفاده کنیم … نمی توانیم نگه اش داریم، اما می توانیم صرفش کنیم … و وقتی که از دست دادیم، دیگر هرگز نمی توانیم به دستش بیاوریم…

اگر می خواهید بدانید که چگونه زمان را مدیریت کنیم حتماً کتاب مدیریت زمان مورچه ای را مطالعه کنید.

برای آشنایی بیشتر با کتاب مدیریت زمان مورچه ای می توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید.

 

چگونه زمان را مدیریت کنیم