قدم اول خلاقیت

قدم اول خلاقیت

برای شروع خلاقیت، باهم از مقدمات شروع میکنیم، شاید این سوالات برای شما پیش پا افتاده و ساده باشد ولی وقتی جواب آن ها را ببینید شگفت زده خواهید شد. پس لازم است تا نگاهی متفاوت به خلاقیت داشته باشیم.

مسئله اول

برای این تمرین ۵ ثانیه فرصت دارید.

یک مداد یا خودکار بردارید و یک دایره بسیار بزرگ در وسط صفحه دیگری بکشید.

نقطه‌ای روی آن برگه کاغذ قرار دهید.

مسئله دوم

این سوال را در کمترین زمان ممکن پاسخ دهید

عدد فردی کمتر از ۱۰ را در اینجا بنویسید……………………

مسئله سوم

یک عدد سه رقمی بدون صفر بنویسید، سپس عددی را در ستون اول پیدا کنید که مطابق اولین رقم نوشته شده شما است. سپس همین کار را برای ارقام بعدی تان و با استفاده از ستو‌ن‌های دو و سوم انحام دهید. (از چپ به راست شروع کنید)

ستون سوم ستون دوم ستون اول
۱ پیش گیری تئاتر شتر
۲ آلزایمر لوزالعمده خرگوش
۳ اختصاصی قسطنطنیه پلنگ
۴ لپ تاپ آرایشگاه گاو
۵ نامه نگاری شوفاژ تمساح
۶ سبزه زار پروپوزال خرمگس
۷ هندزفری وایت برد جوراب
۸ ماهی سیاه سوخته قیچی
۹ رویین تن کارزار نمک

 

برای مثال اگر عدد ۳ رقمی ۳۴۵ را انتخاب کرده اید ترکیب بدست آمده عبارتست از : پلنگ (ستون اول) آرایشگاه (ستون دوم) نامه نگاری (ستون سوم)

وقتی ۳ کلمه را پیدا کردید ۵ جمله بنویسید و در هر جمله از هر ۳ کلمه استفاده کنید، برای این کار تنها ۵ دقیقه فرصت دارید.

maxresdefault (1) (resized)

اگر قبل از پاسخ دادن به هر سه سوال به این جا آمده اید باید بدانید که شما فردی بی صبر و بی توجه به نظم هستید. شما نیز مسلماً انسان خلاقی هستید، هرچند برای اینکه بفهمیم تا چه اندازه خلاقید، بهتر است تمرینات را به ترتیب ارائه شده انجام دهید، آیا فکر می‎کنید صبر کردن برای یک نابغه اهمیت ندارند؟

توماس ادیسون نیز بی صبر بود اما فقط با افراد بی صبر این طور بود. اگرشما نیز بی صبر هستید ولی با پشتکار، خودتان را با او مقایسه کنید.

اگر واقعاً این تمرین ها را انجام دادید پس به شما تبریک می‎گوییم، خیلی از افراد حتی حاضر نیستند سه تمرین ساده برای تحول در خود انجام دهند.

 

حال به سراغ پاسخ ها می رویم

 مسئله اول 
یک مداد یا خودکار بردارید و یک دایره بسیار بزرگ در وسط صفحه دیگری بکشید. نقطه‌ای روی آن برگه کاغذ قرار دهید. برگردید و ببینید نقطه را کجای صفحه گذاشته اید.

خلاقیت

☑️ افراد منظم و منضبط بیشتر میل دارند داخل خطوط قرار بگیرند، این‌ها افرادی هستند که نقطه را در مرکز دایره می گذارند.

☑️ افراد فارغ بال تر، ترجیح می دهند نقطه را در هر جای دایره به غیر از مرکز قرار دهند. هر چه نقطه به لبه‌ها نزدیک تر باشد، به معنای ریسک پذیر تر بودن فرد است. به ندرت اما گاه و بی گاه پیش می آید که اشخاصی نقطه را روی خط بگذارند، جالب است… انگار جای دیگری روی صفحه وجد ندارد!!!!!! این اشخاص احتمالا صاحب منصب‌های امور اجرایی قانونی و یا وکیل هستند.

☑️ بعضی افراد که یا بی توجه و یا پر جرات هستند، نقطه را خارج از دایره می گذارند.(هر جایی روی صفحه)

☑️ فقط تعداد انگشت شماری صفحه را بر می‌ گردانند و نقطه را پشت صفحه قرار می‌دهند. این ممکن است نشانی از نبوغ باشد.

 مسئله دوم 

عدد فردی کمتر از ۱۰ را در اینجا بنویسید……………………

این هم توضیح عدد فردتان

☑️ اگر عدد ۹ را انتخاب کرده اید، احتمالاً فردی ماجرا جو هستید و در تمرین قبل هم نقطه تان را در نزدیک ترین فاصله به خط قرار دادید.

☑️ اگر عدد ۷ را انتخاب کرده اید، فردی عادی و معمولی هستید.

☑️ اگر عدد ۳ را انتخاب کردید، احتمالاً به داستان‌های خیالی و تاریخی علاقه مندید.

☑️ اگر عدد ۱ را انتخاب کردید شما یک نابغه هستید.(به همین راحتی!)

 نابغه جوابی را انتخاب می‌کند که بیشتر از بقیه جواب ها از خواسته مسئله دور باشد هرچند که همچنان ساده ترین عدد فرد ۱ است. 

🔵 یک فرد ماجراجو عددی را انتخاب می‌کند که نزدیک‌تر از بقیه به خواسته مسئله نزدیک باشد(۹).

🔴 شخص مستعد محتاطانه انتخاب می‌کند البته قسمت وسط را انتخاب می‌کند (۵).

⚫️ اکثر افراد عدد ۷ را انتخاب می‌کنند که به همین دلیل هم عادی در نظر گرفته می‌شوند. به همین خاطر اکثر کتاب‌های پرفروش اسامی از قیبل “۷ مرحله” ، “۷ عادت” دارند.

⚪️ کسانی که ۳ را انتخاب می‌کنند به اندازه ای از خواسته مسئله (۱۰) دورند که قابل قبول باشد و نه اندازه ای بیشتر، آن‌ها راه حل های بی خطر را ترجیح می دهند.

این توضیحات ممکن است به نظر غیر علمی بیاید ولی تا حد زیادی صحت خود را به اثبات رسانده اند، به طور یقین می توان پیش بینی کرد که تعداد افرادی که عدد ۷ را انتخاب می‌کنند بیشتر از تعداد افرادی هستند که ۱ را انتخاب می کنند. می توانید روی دوستان خود امتحان کنید و نتیجه را با ما در جریان بذارید.

 مسئله سوم 

ابتدا بگویید چند جمله نوشتید؟ ۳تا ؟ ۴ تا؟ سوال من از کسانی نیست که ۲،۳،۴ جمله نوشتند. شاید زمان کم آوردید، هینطور است؟ یا اینکه انگیزه ای برای نوشتن ۵ جمله نداشتید؟ یا کلمات زیاد به هم بی ربط بودند؟ خوب، سوال من از آن دسته از شماست که ۵ جمله را نوشتند و زمان برای نوشتن جملات بیشتری نیز داشتند. چرا ۶ یا ۷ جمله ننوشتید؟

جوابی که معمولا شنیده می‌شود این است که “خودتان گفتید ۵ جمله بسازید، من هم ۵ جمله را نوشتم، چرا باید بیشتر می نوشتم؟”

در مدارس  به ما تکلیفی داده می شود، به ما یاد می دهند تا از آنها تبعیت کنیم و ما را مقید می کنند تا از قواعد ارائه شده اطاعت نماییم، زمانی که دانش آموزان نمی توانند مسئله ای را حل کنند، اولین کاری که می کنند این است که معلم را مقصر می خوانند. با این دیدگاه که شما به ما یاد ندادید چطور حلش کنیم! روش دیگری که بسیاری از افراد در این موقعیت دارند این است که می گویند: یک نفر دیگر مقصر است نه من ، اگر در امتحان رد شدم، معلم مقصر است، اون بلد نبود درس دهد. اگر من مشکلی با خانواده دارم، مقصر اعضای خانواده هستند. اگر مصاحبه ای بد پیش رفت و ما استخدام نشدیم مقصر مصاحبه کننده است، او سوال هایی احمقانه پرسید.
اگر شما هم با این جملات ناآشنا نیستید آگاه باشید که دیگران را مسئول زندگی خود دانسته اید، شما شبیه عروسکی هستید و اجازه می دهید دیگران به هر شکلی که می خواهند حرکت تان دهند. این طرز فکر باعث بروز مشکلات زیادی در جهان می شود، در مدرسه، خانه و محل کار ما به جای مسئولیت پذیر بودن و عمل کردن، دیگران را مقصر می دانیم.

مسئولیت زندگی تان را قبول کنید.
یک دیدگاه بسیار قوی تر این است که شما خود را مسئول زندگی تان بدانید. زمانی که شکست می خورید، همانطور که همه ما زمان هایی شکست میخوریم، مسئولیت پذیر باشید. به جای احساس قربانی بودن، شما احساس قدرت و کنترل خواهید کرد و صدای جدید و قوی تری را خواهید شنید که می گوید: من در امتحان رد شدم، تقصیر خودم است، این درس را دوباره خواهم خواند. مشکلی با خانواده ام دارم، مقصر خودم هستم من به طور درست و شایسته ای ارتباط برقرار نمی کنم، باید بیشتر در مورد ارتباطات بیاموزم. بعضی از مردم ممکن است این مسئولیت پذیری را خطرناک بدانند، همه چیز به نظر، تقصیر شما می آید و به زودی از احساس یاس و ناامیدی مستاصل خواهید شد. کلمه همه چیز شما را به دامم خواهد انداخت، همه چیز یکدفعه و باهم اتفاق نمی افتد، بلکه یکی پس از دیگری پیش می آید. ما هر اشتباه را پس از اشتباه قبلی درست می کنیم و اگر به اندازه کافی برای تغییرر شرایط سریع باشیم زمانی که با مشکل روبه رو شویم رفتارمان را تغییر می دهیم و موفق می شویم. ما با این روش رشد و ترقی می کنیم، اما اگر مسئولیت پذیر نباشیم وسعی به تغییر نکنیم، این مسائل روی هم تلنبار می شوند و بدین نحو تبدیل به همه چیز می شوند. در برابر مشقت ها و بدبختی ها جدی بایستید، آن ها ادامه خواهند داشت.
قدم اول خلاقیت

اگر شما جزو دسته دوم هستید با ما همراه باشید و گرنه …

شاید بپرسید این مسائل چه ربطی به خلاقیت دارند، کمی صبور باشید.

در مورد مسئله سوم با هم زیاد صحبت خواهیم کرد پس با ما همراه باشید …

مطالعه بیشتر