کجا باید به دنبال اَبَرشغل‌ها بگردیم؟

کجا باید به دنبال اَبَرشغل‌ها بگردیم؟

 اَبَرشغل‌ها

در حال حاضر، بسیاری از حوزه‌ها درست همان جایی هستند که بیش‌ترین شغل‌های پرطرفدار را خواهند داشت و عبارتند از:

حوزه انرژی
همه ما می‌دانیم که امروزه بیشتر انرژی مصرفی ما از نفت به دست می‌آید، امّا نفت هم بالاخره روزی تمام خواهد شد! در سال‌های آینده، قیمت نفت و تمام چیزهایی که با آن به‌کار می‌افتند یا ساخته می‌شوند، بسیار بالا خواهد رفت. کمبود سوخت، همه‌چیز را مختل خواهد کرد، چه برسد به اقتصاد جهانی و ثبات سیاسی!

 یک زمینه مهم، که می‌توانیم در آن به دنبال اَبَرشغل‌های طلایی و ثروت‌آفرین بگردیم، کمک به ترویج اقتصاد بدون نفت و شرکت در تلاش‌های گسترده بین‌المللی برای ایجاد اقتصاد جهانی بدون نفت و حرکت به سوی “انرژی صوتی” است. انبوهی از ابرشغل‌ها در این زمینه جدید صنعتی ظهور خواهند کرد.

 حوزه دستکاری مواد 

در این حوزه، اَبَرشغل‌ها سه تغییر انقلابی دارند:

در سطوح میکرو و نانو

یک انقلاب صنعتی تمام‌عیار و جدید در سطوح میکروسکوپی و پایین‌تر از آن در حال آغاز است؛ جایی که در آن می‌توان روی اتم‌ها یا مولکول‌های منفرد کار انجام داد! در پرتو این انقلاب نوظهور، تولید فرآورده‌های صنعتی و غذایی و مراقبت‌های پزشکی دگرگون خواهد شد. همچنان که مشکلات بیشتری را ـ که با فناوری نانو قابل حل هستند ـ کشف می‌کنیم، ابرشغل‌های تازه‌ای در حوزه میکرو و نانو پدیدار خواهند شد. بنابراین، این شما هستید که از راه تعامل با پژوهشگران و فعالان این حوزه، باید شغل‌هایی را اختراع کنید!

وضعیت جسمانی انسان

ارتقا دهنده‌های مکانیکی کنونی، مانند لنزهای چشمی، مواد پرکننده دندان، دستگاه‌های تنظیم ضربان قلب و سمعک، احتمالاً در سال‌های آینده تنها برای «جبران کاستی‌های فیزیکی» بدن نخواهند بود، بلکه برای  ارتقای وضعیت جسمانی  نیز قابل استفاده خواهند بود!

  • لنزهای چشمی و بافت مصـنوعی حلزونی که به عنوان رابط با شبکه جهانی اینترنت به کار می‌روند، بدن را با نشاط نگه می‌دارند و روند سالخوردگی را معکوس می‌کنند!
  • رایانه‌های بیونانو که با هدف تقویت حافظه به بدن پیوند زده می‌شوند و توانایی‌های شناختی ما را ارتقا می‌دهند.

💡 بهبود قابلیت‌های انسان، حوزه وسیعی از فرصت‌های ابرشغلی را نوید می‌دهد که مشتریان پروپاقرص فراوانی خواهند داشت. پس زودتر دست به کار شوید!

انسان و کره زمین

زمین دارد به زباله‌دانی کُشُنده‌ای تبدیل می‌شود. بنابراین، شرکت‌ها و صنایع باید تشویق شوند به جای این مسموم‌سازی کره زمین، فرآورده‌های صنعتی و غذایی و وسایل حمل و نقل را به‌گونه‌ای طراحی کنند که هماهنگ با طبیعت باشند. فروپاشی جامعه، آلودگی‌های اجتماعی‌ ایجاد می‌کند که با آلودگی‌های فیزیکی همسانند و به گسترش آن‌ها کمک می‌کنند. فروپاشی جامعه پیامدهایی منفی چون بزهکاری، اعتیاد و تروریسم را به دنبال خواهد داشت که به نوبه خود ضایعات و آلودگی‌های زیست محیطی را افزایش می‌دهند.

💡 روستاهای فقیر و حومه‌های شهری کشورهای بزرگ، همگی شدیداً به طرح‌ریزی مجدد و آگاهانه نیاز دارند. بنابراین … یک اَبرشغل دیگر در انتظار شماست!

احیای انسان
برای اختراع یک ابرشغل و موفقیت در آن، اکثر ما باید خودآگاه‌تر، هدفمندتر، و شاداب‌تر از آنی باشیم که در حال حاضر هستیم. به عبارت دیگر، ما باید انسان‌تر شویم. ارتقای شادابی دیگران هم اکنون نیز یک حوزه شغلی وسیع را تشکیل می‌دهد و به نظر می‌رسد در سال‌های آینده نیز گسترش خواهد یافت، چرا که تقاضای بسیار بالایی دارد.💡بنابراین، ارتقای شادابی، اگر شغل اصلی نباشد، یک شغل جنبی برای هر اَبَرشغل خواهد بود، چراکه شادابی مانند اکسیژن برای بقای هر واحد صنعتی، تجاری، آموزشی و … لازم است.

ادامه دارد …

مطالعه بیشتر