قوانین طلایی افزایش کارایی و کارآمدی

قوانین طلایی افزایش کارایی و کارآمدی

این روزها ما در مورد بهترین بودن، مراقبت از شغلمان، رسیدن به موفقیت و حداکثر کارایی را داشتن، حرف‌های زیادی می‌شنویم. چیزی که کمتر می‌شنویم این است که چطور همیشه حداکثر کارایی را داشته باشیم و چه کار کنیم که این مسئله مقطعی و کوتاه‌مدت نباشد.

حداکثر کارآمدی عهدی است که از نظر فیزیکی، ذهنی و روحی با خودتان می‌بندید. حداکثر کارآمدی چیزی نیست که هر وقت خواستید داشته باشید و هر وقت نخواستید آن را نداشته باشید؛ بلکه باید برای رسیدن به آن تعهد داشته و هر روز زحمت بکشید. این مسئله فقط به موارد کاری و رسیدن به اهدافتان مربوط نمی‌شود، بلکه به ایجاد تعادل میان کار، خانواده، دوستان و حتی داشتن تناسب اندام هم مربوط است. هر کدام از ما برای رسیدن به حداکثر کارآمدی باید کارهای خاصی انجام دهیم که با بقیه تفاوت دارد.

 شش خصوصیتی که منجر به حداکثر کارآمدی می‌شود از زبان چارلز اِم. مارکِس عبارت است از: 

  1.مراقب سلامتی‌تان باشید: رژیم غذایی و ورزش 

سلامتی مسئله‌ای است که خیلی از افراد به آن اهمیتی نمی‌دهند. حقیقت این است که اگر سلامتی‌مان را از دست بدهیم، هر چیز دیگری که داشته باشیم واقعاً بی‌اهمیت خواهد بود، زیرا قدم‌های بعدی ما برای رسیدن به حداکثر کارآمدی درست انجام نمی‌شود و به این ترتیب نمی‌توانیم از نتیجه‌های مثبت آن سود ببریم.

✳️ مرتب به دکتر مراجعه کنید.

بدون ترس و شرمندگی، جزئیات مسائل خصوصیتان را در مورد سلامتی‌تان با او در میان بگذارید. هرچند برای بعضی‌ها این کار گاهی اوقات سخت است ولی اگر چیزی شما را اذیت می‌کند وقتتان را تلف نکنید و زودتر دکتر را در جریان بگذارید.

✳️ مراقب رژیم غذایی‌تان باشید.

درست غذا خوردن را به خودتان یاد بدهید. دراین ‌باره کتاب‌های زیادی وجود دارد. می‌توانید این کتاب‌ها را بخوانید و یا اینکه به متخصص تغذیه مراجعه کنید. آب بنوشید. نوشیدن آب باعث می‌شود احساس بهتری پیدا کنید و سالم‌تر باشید و برای کسانی که مراقب وزنشان هستند نوشیدن آب احساس گرسنگی بعد از ظهر و آخر شب را از بین می‌برد.

یک ورزش سبک انجام دهید، پیاده‌روی کنید، در یک باشگاه ورزشی عضو شوید، شنا کنید، تنیس بازی کنید. ورزش نه تنها برای جسم بلکه برای ذهن هم عالی است.

 2. خودتان را موظف کنید که هرروز یک ساعت زودتر از خواب بیدار شوید. 

اگر نمی‌توانید این کار را بکنید سعی کنید حداقل نیم ساعت زودتر از خواب بیدار شوید و از این وقت برای خودتان استفاده کنید. البته کار آسانی نیست ولی اگر به‌صورت درست انجام گیرد می‌توانید خوابتان را کمتر کنید. این زمان را برای خودتان کنار بگذارید، سی روز این کار را انجام دهید، مطمئن باشید پشیمان نخواهید شد.

 3.خودتان را مجبور کنید که چیز تازه‌ای را یاد بگیرید. 

کسانی که به حداکثر کارآمدی رسیده‌اند، مدام در حوزه‌های مختلف کار می‌کنند. برای اینکه به‌روز باشید، مرتب کتاب بخوانید و مطالب توسعه فردی را دنبال کنید، از اشتباه کردن نترسید، کنجکاو باشید و سؤال بپرسید. وقت کمتری را صرف تماشای تلویزیون و وقت بیشتری را صرف آموزش دادن به خودتان بکنید.

  4.برای رسیدن به حداکثر کارآمدی برنامه‌ریزی کنید. 

کسانی که به حداکثر کارآمدی رسیده‌اند، از وقتشان حداکثر استفاده را می‌کنند. آن‌ها کارهایشان را اولویت‌بندی می‌کنند، برای خودشان هدف‌هایی دارند، عملکرد خودشان را مورد تجربه و تحلیل قرار می‌دهند و از دیگران می‌خواهند که در موردشان نظر بدهند. آن‌ها تلاش زیادی می‌کنند و برای رسیدن به موفقیت مصمم هستند. سخت کوشند ولی هوشمندانه کار می‌کنند و برای خانواده و عزیزانشان خوب وقت می‌گذارند. تعادل زندگی آدم‌هایی که خیلی به موفقیت فکر می‌کنند، گاهی اوقات به هم می‌ریزد ولی برای رسیدن به حداکثر کارایی باید در زندگی تعادل داشت.

 5.وقتی را به خودتان اختصاص دهید. 

درست است که نمی‌شود مرتب کار را تعطیل کرد و به تعطیلات رفت ولی حداقل یک تعطیلی کوچک یک روزه برای خودتان در نظر بگیرید تا در طول آن روز، وقتتان را به چیزی غیر از کار اختصاص دهید. برای قدم زدن به پارک نزدیک منزلتان بروید و در هوای تازه‌ نفس بکشید. بچه‌ها و خواهرزاده‌ها یا برادرزاده‌هایتان را برای گردش به پارک یا شهربازی ببرید. هرچند وقت یک‌بار به خودتان هدیه بدهید یا از خودتان پذیرایی کنید. حتماً لازم نیست که کار بزرگی انجام دهید. هر چیزی را که مناسب می‌دانید، برای خودتان تهیه کنید.

 6. با خودتان راحت باشید. 

کسانی که به حداکثر کارایی رسیده‌اند، از خودشان راضی هستند. آن‌ها می‌دانند که همیشه همه چیز مطابق با میل آن‌ها پیش نمی‌رود. زندگی همیشه راحت نیست و بعضی مواقع لازم است که فداکاری کنید. مهم این است که آدم‌های موفق از این مسئله خبر دارند. آن‌ها از خودشان حمایت می‌کنند از خودشان راضی هستند و می‌دانند که می‌خواهند در نهایت به کجا برسند و برای ماندن در آنجا جه کار باید بکنند.

مطالعه بیشتر