هنوز برای داشتن یک اَبَرشغل قانع نشده‌اید!؟

هنوز برای داشتن یک اَبَرشغل قانع نشده‌اید!؟

هنوز برای داشتن یک اَبَرشغل قانع نشده-اید!؟

 هیچکس به شما اَبَرشغلی را پیشنهاد نمی‌کند! 

این خود شما هستید که آن را با کاوش در مشکلات و فرصت‌های تازه، اختراع می‌کنید. داستانی وجود دارد از کسی که واقعاً این کار را انجام داد.

اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی، یک کارشناس ارتباطات راه دور از کارش در شرکت AT&T کناره گرفت و یک مشاور مستقل شد. اندکی بعد درآمدش سر به فلک کشید! او از شهامت و انعطاف‌پذیری تازه‌ای که به دست آورده بود، لذت می‌برد و متوجه شد که سخنرانی‌هایش خیلی پرطرفدارند. وقتی حباب فناوری‌های برتر ترکید، همانطور که مشتریانی مثل AT&T و Cisco ناگهان تغییر مسیر دادند، درآمد او هم بسیار کاهش یافت و دیگر کسی طرفدار سخنرانی او نبود. حالا باید چه کار می‌کرد؟ 

به اطرافش نگاهی انداخت و دریافت که تعداد زیادی از همسایگان با ویروس‌ها و پیچیدگی‌های فزاینده سیستم‌های عامل، مشکل دارند. آن‌ها از او می‌پرسیدند که آیا می‌تواند کمکی بکند؟ پس او بلافاصله یک شغل جدید ایجاد کرد: او می‌توانست پزشک رایانه‌ها شود!

در این داستان، چهار نکته جالب توجه وجود دارد:

اول این که آقای مشاور به این نکته پی برد که در شرکت‌های بزرگ، انعطاف‌پذیری و امنیت خاطری که او می‌خواهد، وجود ندارد. بنابراین، شغل کارمندی را رها کرد و به خوداشتغالی روی آورد. منتظر باشید که این اتفاق برای شما هم در آینده بی‌افتد: چتر حمایتی سازمان یا شرکتی که در آن کار می‌کنید، در آینده چندان قابل اطمینان نخواهد بود و باید فکری به حال روزهای بارانی خود بکنید!

نکته دوم این است که وقتی آقای مشاور با رکود کسب و کارش روبرو شد، دوباره از پایه شروع کرد و خلاقیتش را به کار انداخت. او پرسید: “من چرا اینجا هستم؟ در انجام چه کاری خوب هستم؟ چه مشتریان جدیدی به من نیاز دارند؟” و به دنبال همین پرسش‌ها بود که مسیر شغلی جدیدی را پیدا کرد.

همچنان که تحولات فنی، اقتصادی، و اجتماعی سرعت میگیرند، ما مجبور می‌شویم مهارت‌های اندیشیدن و بازآفرینی‌مان را نیز نوتر کنیم.

نکته سوم اینکه شغل جدید او، شغلی از پیش شناخته شده و مصوب نبود. در هیچ دیکشنری اقتصادی، شما “پزشک رایانه” را پیدا نمی‌کنید. امروزه دورنمای فرصت‌های شغلی به قدری سریع تغییر می‌کند که دیده‌بان‌های دولتی و یا حتی شرکت‌های بزرگی را که معروف به ابداع شغل‌های جدید هستند، جا می‌گذارد.

بهترین فهرست مشاغل، موتورهای جست‌وجو و اخبار روزانه است.

و بالاخره نکته چهارم اینکه آقای مشاور در خط مقدم ذهن و رفتارش، مسئولیت‌پذیرانه عمل کرد. کلید موفقیت او در نقش یک پزشک رایانه، قابل اعتمادبودن بود. او می‌گوید: “مردم به این دلیل به من مراجعه می‌کنند، که نه فقط می‌توانم رایانه‌هایشان را درست کنم، بلکه به این خاطر که من از آن آدم‌هایی هستم که اگر یک وقت با خانواده‌شان در منزل تنها بمانم، نگران نخواهند بود.

 

مثال بالا، نمونه‌ای از خلق یک شغل از هیچ است. آنچه وجود داشت فقط یک «تقاضای پنهان» بود که تنها یک چشم تیزبین می‌توانست آن را ببیند. البته راه دیگری هم برای ابداع شغل جدید وجود دارد: شغل فعلیتان را اصلاح کنید.

ادامه دارد …

اگر مقاله های قبلی مربوط به اَبَرشغل ها را نخوانده اید، از طریق لینک های زیر آن ها را مطالعه کنید.

مطالعه بیشتر